Figyeljünk az átjárókban!

2022.04.10. 07:00

Vonattragédiák rendőr szemmel: az óvatlanság a leggyakoribb felelős

A mindszenti tragédia nem az első halálos vasúti baleset 2022-ben. Komárom-Esztergom megyében is szinte évente előfordul figyelmetlenségből fakadó tragédia az átjárókban.

Szász Dalma Kitti

Forrás: Donka Ferenc

Öt ember meghalt és több mint tíz megsérült április 5-én reggel a Mindszent közelében történt vonatbalesetben. Egy kisteherautó hajtott a piros jelzés ellenére a sínekre.

Ahogyan arról korábban már beszámoltunk, 2020-ban hazánkban összesen 62 vasúti átjárós baleset történt, 2021-ben pedig ennél 24-gyel több, összesen 86 eset. Ezek közül 16 követelt emberéletet, 15 esetben súlyos, 14 esetben könnyű sérülést szenvedtek az érintettek, a többi alkalommal mindössze anyagi kár keletkezett.

Komárom-Esztergom megyében ebben az évben nem történt hasonló eset, 2021-ben egyetlen, súlyos sérüléssel járó eset történt: tavaly májusban Nagyigmánd-Bábolna és Kisbér állomások között a fénysorompó tilos jelzése ellenére a sínekre hajtott egy személyautó, amely összeütközött az ott közlekedő személyvonattal.

Gányai Balázs, a megyei rendőrfőkapitányság sajtóreferensének tájékoztatása szerint a legtöbb baleset azért következik be, mert a vasúti átjárót nem fokozott óvatossággal közelítik meg. Ráadásul a figyelem sem elég, mert a vasúti átjárón csak folyamatosan - megállás nélkül - legalább 5 kilométer/óra átlagsebességgel szabad áthaladni.

Tavaly május 4-én késő délelőtt például egy autó közlekedett a 8148. számú úton, a 13. számú főút felől Tárkány irányába. A vasúti átjáróhoz érve feltehetően figyelmetlenségéből adódóan nem vette észre a fénysorompó piros jelzését, majd behajtott az átjáróba. A neki balról, Székesfehérvár felől érkező személyvonat a járművet észlelve, hangjelzéssel egy időben gyorsfékezett, de az ütközést elkerülni már nem tudta és nekiütközött a kocsi bal első részének.

Az ütközés következtében sofőr a járműből kiesett, míg az autó a vasúti átjáró jobb oldalán található peronra pördült és ott a betonkorlátot átszakítva fejtetőn állt meg. A baleset során a személygépkocsi vezetője súlyos-, míg utasa könnyű sérülést szenvedett.

Persze akár gyalogosokat is érhet tragédia a figyelem hiánya miatt. Gányai felidézte, hogy idén március 3-án a déli órákban ketten gyalogoltak egymás mögött a 11135. sz. út és az 1. sz. vasúti fővonal szintbeli kereszteződésében lévő fény- és félsorompóval biztosított vasúti átjáró irányába. Amikor odaértek, a jelzőberendezés tilalma ellenére bementek a felfestett közlekedőfolyosón át a vasúti átjáróba. Átkelése közben egyikük  megbotlott a sínben, majd elesett, és a másikuk segítésére sietett. Eközben az 1. számú vasúti fővonalon, Győr felől Tata, Tóvároskert vasútállomásának irányába, szabályosan a számára megengedett 100 kilométer/óra sebességgel közlekedett egy vonatszerelvény. A vezető a vasúti átjáróban történteket észlelve kürtjelzéssel jelzett, majd gyorsfékezésbe kezdett, de a két személy már nem tudott a vonat elől kilépni, ezért az elütötte őket. Mindketten azonnal életüket vesztették.

Gányai Balázs szerint fontos, hogy a három előjelző táblát is figyeljék a vezetők. Igaz, ezek nincsenek minden vasúti átjáró előtt elhelyezve. A sajtószóvivő szerint egyébként megyénkben nincs olyan vasúti átjáró, amelyet ki lehetne emelni a veszélyessége miatt. Fontos tudni viszont, hogy a vasúti átjáró előtti megállásra vagy ráhajtásra vonatkozó rendelkezések megszegése esetén 30 ezer vagy 60 ezer forintos közigazgatási bírság jár a járművezetőnek, s mindkét esetben 8 büntetőpontot kap a sofőr.

A közúti közlekedési törvény nem ad lehetőséget az intézkedő rendőrnek mérlegelésre, ezekben az esetekben figyelmeztetés nem alkalmazható, a bírság kiszabása kötelező a büntető pont kiszabásával.

A megyében is gyakori a sorompós autóbaleset

  • Tavaly január 11-én felborult és fénysorompót tarolt le egy autó Neszmélynél.
  • Március 12-én letörte a környei sorompót egy teherautósofőr, majd elhajtott a helyszínről.
  • Április 10-én kidöntötte a vasúti fénysorompót egy ittas csolnoki sofőr Esztergomban.
  • Május 4-én rommá tört a Csépnél vonattal ütköző autó. Ketten megsérültek.
  • Május 24-én letarolta a neszmélyi vasúti átjárót az autós, ketten megsérültek.
  • Szeptember 24-én leszakította a sorompót Ács közelében a teherautós, majd elhajtott.

Az egész országot megrázta az eset - szűkebb hazánk egyik legsúlyosabb vonatbalesete 1958. november 26-án történt. A szomorú napon az Almásfüzitő-Timföldgyári sportkör ifi és a felnőtt labdarúgói Csolnokra, illetve Annavölgyre indultak játszani. Huszonheten utaztak egy személyszállításra alkalmas teherautón, amely hatalmas ködben tért le a Tát-Kertvárosi bekötőútra. A kereszteződésnél nem volt sorompó. Itt történt a baleset: a síneken áthaladó teherautó hátulját elkapta egy arra haladó tehervonat mozdonya. A megyei I. osztályú labdarúgó bajnokságban szereplő timföldgyári csapat tartalékkapusa a helyszínen, a gárda balfedezete pedig a kórházban halt bele sérüléseibe. A balesetben öten súlyosan, tizenhárman könnyebben sérültek.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!