Veszély

2021.11.09. 07:00

Halálszakaszok tömkelege: ezeken a megyei utakon kevés a szimpla figyelem

Elcsépeltnek tűnő megállapításnak tűnhet, hogy a gépjárművezetés során a fegyelem és a figyelem életeket menthet. Az elmúlt időszakban az M1-es autópályán, amely meglehetősen hosszú szakaszon érinti szűkebb hazánkat, igencsak elszaporodtak a súlyos, olykor életeket követelő balesetek. Ezért, az országos statisztikák mellett, annak is utána néztünk, mi a helyzet megyénk útjain.

Petrik József

A megyei utak döntő többsége két kézben van. Egy részüket a Magyar Közút Nonprofit Zrt. üzemelteti, de ennél is jelentősebb hosszúságú szakaszokat az önkormányzat tart fenn. A társaságot rendelet kötelezi arra, hogy a rendszeres forgalombiztonsági vizsgálatok alapján a kezelésükben lévő közúthálózaton azonosítsák a magas baleseti kockázatú hosszabb-rövidebb útszakaszokat. Azokat a baleseti gócpontokat, amelyek különösen veszélyesek. Illetve azzal is foglalkoznak, hogy az adott, úgynevezett halálszakaszokon, milyen beavatkozással csökkenthető a karambolok száma.

Szűkebb hazánk azonban nem csupán az M1-es sztráda miatt érintett a baleseti toplistán, hanem az 1-es főút is előkelő helyet vívott ki a veszélyessége szempontjából. Ám ezen túl is van néhány olyan megyei út, ahol érdemes különösen koncentráltan vezetni. Egyebek mellett erről is beszélgettünk dr. Farkas Károllyal, a Magyar Autóklub régiós elnökével.

– Kezdjük a történetet a probléma gyökerénél – mondta a szakember. – Az elmúlt néhány évben legalább a harmadával megnőtt a forgalom – nyugodtan fogalmazhatunk úgy, hogy – országszerte. – Ellenben az útfelújítások is jó ütemben haladtak. Érdekes az összefüggés, de igaz, ahol jobb minőségűek lettek az utak, ott azóta többen közlekednek. A korszerűsített utakat, – mint például a Tarjába vezetőt, illetve a Tarjánból jövőt – a teherautók is „szívesebben” használják, holott a példánkban szereplő útnak sem a koronaszélessége, sem a vonalvezetése nem alkalma arra, hogy hatalmas járművek rendszeresen haladjanak rajta. A közhely, miszerint a közlekedés veszélyes üzem, mára nem igaz. Úgy kell átalakítani, hogy nagyon veszélyes üzem.

Megyénkben, valamint a megyehatáron, a régiós elnök szerint több különösen veszélyes út is található. Elmondása szerint ilyen a Tatabánya–Bajna–Esztergom, a Tatabánya–Gánt–Székesfehérvár és az Esztergom–Tát közötti szakasz. De még ezek veszélyességét is felülmúlja a Tata–Tatabánya ipari park és Környe útvonal. Különösen a műszakváltások idején.

Türelmesen...

A Tatát Környével összekötő, teljesen felújított utat, a korszerűsítést megelőzően is halálútként emlegették. Itt olykor több százméteres konvojban lehet csak haladni, így bármilyen türelmetlenség emberéletekbe kerülhet. Dr. Farkas Károly szólt az elektromos kerékpárok és rollerek megjelenésével megnövekedett veszélyről is. Ezekkel a csendes járművekkel gyakorlatilag bárhol – út, bicikliút, járda – összefuthatunk, miközben e kétkerekűek óránként akár 30 kilométeres sebességgel is mehetnek, ütközhetnek. Ezen túl érdekes adat lehet, hogy az M1-esen – az egész pályát figyelembe véve – évente 125 baleset történik, ezzel a halálutak listáján az előkelő harmadik, míg az 1-es főút a maga évi 110 balesetével a hatodik.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!