árak és akciók

2017.12.14. 17:40

Ajándékvásárlásból rémálom – fogadja meg a fogyasztóvédelem tanácsait!

A webáruházak és az árleszállítások idén sem kerülték el a fogyasztóvédelem figyelmét, de a fényfüzérek ellenőrzésére is nagy gondot fordítottak.

Barcs Bence

Forrás: Shutterstock

Az ünnepek közeledtével szokásosan megszaporodnak a fogyasztóvédelmi ellenőrzések, idén sem volt ez másként. Bár még 22-éig folytatják a szemlét, egyelőre kirívó szabálytalansággal nem találkoztak. A részletekről a tatabányai Vértes Centerben számolt be dr. Kancz Csaba kormánymegbízott és dr. Bures Gabriella fogyasztóvédelmi főosztályvezető.

A kormánymegbízott kiemelte: mivel a kiskereskedelmi forgalom jelentős része a karácsonyi időszakban zajlik, a fogyasztóvédelem kötelessége felhívni a figyelmet az ezzel kapcsolatos jogszabályokra, és a tudatos vásárlás fontosságára.

– Két területen tudunk segíteni az embereknek: az egyik a termékek minőségének vizsgálata, a másik pedig az árak és akciók ellenőrzése. Különösen a nagy üzletláncokban igazodik el nehezen az ember az aktuális árakat illetően. Sajnos előfordul, hogy az árakat egyáltalán nem, vagy hibásan tüntetik fel. De természetesen számos pozitív példára is bukkantunk próbavásárlásaink alkalmával – tette hozzá dr. Kancz Csaba.

A kormánymegbízott szót ejtett a webáruházakról is, amelyeken keresztül főként a fiatalabb korosztály bonyolítja a vásárlásait. Ezzel kapcsolatban két évvel ezelőtt jelent meg az elállási idő fogalma. Ez azt jelenti, hogy a webáruházban vásárolt terméket 14 napon belül indoklás nélkül vissza lehet küldeni, visszaigényelve a termék árát. Kancz Csaba azt is megjegyezte: a legbiztonságosabb online fizetési mód a számla utánvéttel történő rendezése.

Dr. Bures Gabriella főosztályvezető elmondta: idén elsődlegesen a termékbiztonságra irányította figyelmét a fogyasztóvédelem, a fényfüzéreket pedig kiemelten vizsgálták.

– Minden évben előfordul, hogy a hatóság által már letiltott termékek újra megjelennek az üzletekben. Idén négy, már korábban kivont fényfüzérrel találkoztunk, ezekből kettő már tavaly is le volt tiltva – jegyezte meg a főosztályvezető. – 2017-ben egyébiránt 46 ellenőrzést folytattunk le a jogszerűtlen kereskedelmi gyakorlatok kiszűrése céljából, az esetek mintegy 10 százalékában nem, vagy nem megfelelően volt feltüntetve az ár. A próbavásárlások alkalmával több mint 20 százalékban nem érvényesült a feltüntetett akció. Kedvező tapasztalatunk volt ugyanakkor, hogy a nyugtát és a jótállási jegyeket minden esetben megkaptuk.

Fogyasztóvédelmi szempontból kiemelten fontos a vásárlók könyve. Mint dr. Bures Gabriella elmondta, ez minden vizsgált helyen megtalálható volt, és az elhelyezését is megfelelőnek ítélték. A vásárlók könyvében szereplő minden panaszt köteles kivizsgálni az adott vállalkozás, és 30 napon belül kellő választ adni rá.

– 24 webáruházat vizsgáltunk, valamennyi megyénkben székelő cég volt. A legtöbb kifogás az adatok feltüntetésével kapcsolatban merült fel, hiszen nyilvánvaló, hogy a webáruházból való vásárlás nagy bizonytalanságot jelent a vásárló számára, aki nem szerezhet fizikai tapasztalatot a termékkel kapcsolatban. Ezek a tájékoztatások több esetben elmaradtak, és az elállási jogról való tájékoztatás sem volt megfelelő – ismertette a főosztályvezető, majd hozzátette: eddig nem találkoztak kirívóan súlyos jogszabálysértéssel. Végül felhívta a figyelmet arra is, hogy körültekintően vásároljunk, és ellenőrizzük a blokkot közvetlenül a vásárlást követően, mert utólag sokkal nehezebb az érdekérvényesítés.

Nyitókép: Shutterstock

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!