Koncesszió

2022.09.09. 11:30

Megépítik: Komáromtól Fehérváron át egészen Sárbogárdig vezet majd az M81

Az M1-es M0 és az országhatár közötti szakasza is az MKIF Zrt. üzemeltetésébe került, a koncesszióban több más út is elkészül.

Vá. T.

Forrás: beküldött

A Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. összesen 1237 kilométer meglévő gyorsforgalmi út üzemeltetését és fenntartását vette át a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-től. A társaság a koncessziót a magyar állam által kiírt nyílt uniós pályázaton nyerte el, ennek értelmében az MKIF Zrt. üzemeltetésébe kerülnek többek közt az M1-es autópálya M0 és az országhatár közötti szakasza is. 

A tájékoztatás szerint a magyar állammal kötött szerződésben az MKIF Zrt. vállalta, hogy a következő 11 évben fejlesztéseket hajt végre, 538 kilométeren felújítja a meglévő útpályát, megépít további 272 kilométer új gyorsforgalmi utat, 273 kilométeren pedig új sávokkal bővíti a már megépült hálózatot. A koncessziós szerződés értelmében az MKIF Zrt.-hez kerül 161 kilométer olyan gyorsforgalmi út is, amelynek kivitelezését még a magyar állam végzi. Az új szakaszok megépítése után a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. összesen mintegy 1670 kilométer gyorsforgalmi út fenntartásáért és üzemeltetéséért felel. 

Felidézték, hogy a koncesszió időtartama 35 év, amelynek végén, 2057-ben egy teljesen felújított és garanciával ellátott úthálózat kerül vissza a magyar államhoz. A koncesszióban érintett szakaszok mindvégig állami tulajdonban maradnak. Az üzemeltetésért, a fenntartásért és a fejlesztésért a magyar állam kilométer­alapú, úgynevezett rendelkezésre állási díjat fizet az MKIF Zrt. részére.

A közleményben részletezik, hogy a koncessziós időszak első 11 évében többek között elindul az M0-ás tehermentesítését is segítő M81-es építése Komáromtól 102 kilométer hosszan, Székesfehérvár érintésével Sárbogárdig. Ez a nyomvonal, már M8 néven Sárbogárdtól, az M6-os autópályát érintve, a Dunán át egészen Kecskemét északi részéig halad majd, 76 kilométeren. A fejlesztési időszakban 100-nál is több híd, felüljáró, aluljáró is elkészül. 

Felhívják a figyelmet arra, hogy a gyorsforgalmi utak használóinak az átállás semmilyen változással nem jár. Az úthasználati díjat továbbra is a magyar állam határozza meg, és szedi be a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. segítségével. 
 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!