2017.10.21. 07:01
Téligumi-kisokos: ezért nem mindegy, milyet választ
Két fontos szempontból is megváltozott az autósok hozzáállása a téli gumikhoz. Molnár Gábor tatabányai szerviztulajdonost kérdeztük a részletekről.
Fotó: Barcs Bence
– Általános tévhit, hogy télen a hó miatt kell másmilyen gumi: a hőmérséklet az oka. 7 fok alatt már sokkal jobb választás a téli abroncs, mert az összetétele révén jobban megőrzi a rugalmasságát és a tapadását. A nyári gumi ezzel szemben ilyen időben kemény marad és csúszik, a fékút pedig akár 15-20 százalékkal megnőhet – oszlat el egy félreértést Molnár Gábor.
Mint mondja, két régi tendencia is megváltozni látszik az elmúlt években.
– Sokan már most, október közepén felrakatták a téli gumit. A korábbi években ezzel szemben inkább az volt megfigyelhető, hogy mindenki megvárta, amíg leesik az első hó – mondja a kereskedő – De az sem volt eddig jellemző, hogy több új gumink fogyjon, mint használt. Ma már viszont többen keresik az új abroncsokat, még ha jobbára a kevésbé márkásak közül választanak is. Az ár nem mindig tükrözi a minőséget, többnyire itt is a gyártó jól csengő neve jelent plusz összeget.
Amikor gumiabroncsot választunk, fontos szem előtt tartani azt is, hogy milyen „kiképzést” kap az autónk. Ez a vezetési stílusunk mellett attól is függ, milyen tempóban és útviszonyok között szoktunk közlekedni.
– Mindig megkérdezem az ügyfelet, mire használja az autóját. Az autópályán való, huzamosabb ideig tartó haladás valóban jobb minőségű abroncsot kíván. A sztrádán nagyobb erők hatnak a gumira, ami jobban felmelegszik menet közben; nagyobb sebességről fékez és erősebben gyorsít ki az ember, amitől húzódnak-nyúlnak a gumi belsejében lévő acélszálak. A városi ötvenes tempó ilyen hatást nem fejt ki a gumira, oda az olcsóbb darabok is megteszik. Senkit nem szoktam lebeszélni a jobb minőségről, de rábeszélni sem arra, ami számára felesleges – fejti ki álláspontját Molnár Gábor.
A négyévszakos abroncsokról is megkérdeztük a szakembert.
– Becsapás – válaszolt röviden Molnár Gábor. – Egyre több gumigyártó erőlködik ezzel. Mint már említettem, hogy a gumi összetétele és szerkezete határozza meg, milyen évszakra való. A kettőt maradéktalanul ötvözni eddig még nem sikerült, az egyik legnagyobb abroncsgyártó például nemrégiben úgy megbukott az egyik új négy évszakos gumijával, mint Rottenbiller.
És hogy mit hozhat a jövő? Természetesen az elektronika további térnyerését, a 2014-től Európa-szerte kötelezővé tett TPM-szenzorok képében. Molnár Gábor azonban a rendszer hátulütőire is felhívta a figyelmet.
– Ennél a rendszernél a felnibe szerelt jeladók küldik az autó fedélzeti számítógépére a keréknyomást. A szenzorok javítása több tízezer forint, élettartamuk pedig 5-7 év. Vannak autók és fedélzeti komputerek, amelyek képesek 8 kereket megtanulni, de ez inkább kivétel. A legtöbb gépkocsinál minden évben, minden kerékcserénél újra kell telepítgetni kell a rendszert, ami pluszköltség, ráadásul ahány gyár, annyiféle program, ezügyben semmiféle szabványt nem állítottak fel. Szerintem jobb megoldás, amikor egy, az ABS-re telepített rendszer figyeli a kerék átmérőjét. A laposabb kerék kisebb, ezért többet forog, ezt pedig az ABS észreveszi, és kijelzi. Ehhez nem kell semmilyen szenzor – vélekedik a szakember.
A német és az osztrák autóklub tesztjei alapján nem foghat mellé, ha az alábbi listákról választ téli abroncsokat!