2019.12.04. 09:41
Jankovics Marcell és Francois Fiedler tárlataival indul a kiállítás-együttes
Ötféle alkotói látásmód, megközelítés látható a Műcsarnokban.
Budapest, 2019. december 3. Érdeklõdõ nézi Jankovics Marcell Kossuth- és Balázs Béla-díjas magyar rajzfilmrendezõ, grafikus alkotásait a Képpraxisok 2. címû kiállítás sajtóbejárásán a Mûcsarnokban 2019. december 3-án. Ötféle alkotói látásmódot, megközelítést sorol egymás mellé a Képpraxisok 2. elnevezésû kiállításfüzér, amely Francois Fiedler (Fiedler Ferenc) magyar származású francia lírai absztrakt festõ és Jankovics Marcell tárlataival indul ezen a héten. MTI/Balogh Zoltán
Forrás: MTI
Fotó: Balogh Zoltán
A Képpraxisok 2014-es első és a most következő, második kiállítása párhuzamos önálló bemutatókként a „képcsinálás” műfajait illeszti egymás mellé; az előző alkalommal a festészet és a fotográfia áthatásaira, míg az idei kiállítással a műfajok sajátosságaira összpontosítva – mondta el a sajtóbemutatón a Műcsarnok vezető kurátora.
Kondor-Szilágyi Mária hozzátette:
elsőként – szerdától – a Franciaországban nemzetközi hírnévre szert tevő Francois Fiedler tárlata nyílik meg a közönség előtt, majd péntektől Jankovics Marcell rajzfilmrendező, grafikus kiállítása is látogatható.
Várady Róbert és Lukáts Andor munkáival december 13-tól találkozhatnak az érdeklődők, Alexander Gyenes tárlatára pedig december 14-től várják a közönséget az ötös kiállítás 2020. februári zárásáig.
Rockenbauer Zoltán és Makláry Kálmán kurátorok elmondása szerint a 20. század során több magyar alkotó is sikeres tudott lenni a sokáig a nemzetközi képzőművészet központjának számító Párizsban, hazatérésük után azonban mégis „elfelejtődtek” külföldön.
A nemzetközi kánonba azoknak a magyar művészeknek sikerült tartósan bekerülniük, akik külhonban folytatták pályájukat: ilyen Hantai Simon, Victor Vasarely, Nicolas Schöffer, Reigl Judit, illetve Fiedler Ferenc is – idézték fel.
Fiedler csodagyerekként indult, a kiállításon is látható egy 14 éves korában készített Mányoki-másolata.
A főiskola után is aktívan dolgozott, 1948-as párizsi emigrációja azonban radikális változást hozott művészetében, és ettől kezdve felhagyott a figurális festészettel. Fiedler már fiatalon olyan művészóriásokkal állított ki és barátkozott Párizsban, mint Picasso, Miró, Giacometti, Braque vagy Calder, a legnagyobb hatással azonban az absztrakt expresszionizmus volt rá – mondták el a kurátorok.
Jankovics Marcell emlékeztetett arra, hogy alkotásaiból először nyílik kiállítás a Műcsarnokban, elsősorban rajzfilmrendezői munkásságára koncentrálva.
„Az animációs filmet általában nem a képzőművészethez, hanem az alkalmazott művészeti ágak köré sorolják, itt a látogató eldöntheti, egyetért-e ezzel” – jegyezte meg.
Jankovics Marcell hozzátette:
az anyag betekintést nyújt a rajzfilmkészítés folyamatába, megvalósult filmjei mellett ráadásul több filmtervével is megismerteti az érdeklődőket.
Fazakas Réka, Medve Mihály és Szemadám György kurátorok Jankovics Marcell könyvillusztrációiból is válogattak, a Műcsarnok apszisában a művész friss Trianon-sorozatának képei sorakoznak, de a látogatók négy Jankovics-filmet is megnézhetnek.
Várady Róbert filozofikus mélységű figurális festményeiből, a színészként és rendezőként is ismert Lukáts Andor videoinstallációjából, valamint az Egyesült Államokban élő képzőművész-mikrobiológus Alexander Gyenes természettudományok ihlette munkáiból a Műcsarnok oldalsó teremsorában nyílnak tárlatok december közepén.