2025.05.07. 14:50
Lakossági folyószámlák: több mint egy évig biztosan nem emelkednek a díjak
A május elejétől életbe lépett önkéntes bankszámladíj-moratórium révén a bankok egyrészt visszatérnek a 2025 elején alkalmazott díjakhoz, másrészt a jövő év közepéig nem is módosítanak rajtuk. A kormányzati kérésre vállalt önkorlátozás nyomán akár nyolc-tíz milliárd forint is a lakossági folyószámlákon maradhat.

Ügyfél megy be az OTP Bank belvárosi fiókjába
Forrás: MTVA Bizományosi
Fotó: Róka László
Az év eleji szintre térnek vissza, és jövő év közepéig nem is emelkednek a lakossági folyószámlák díjtételei, miután a hazai bankok önkéntes moratóriumot vállaltak a lakossági bankszámlák díjainál. Ehhez hasonló banki vállalásra eddig nem akadt példa, a hitelintézetek ügyfeleinek általában kisebb-nagyobb díjemelésekkel kellett szembesülniük – jó esetben évi egy alkalommal.

A lépés persze egyáltalán nem volt meglepő: Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter március végén arról beszélt, hogy nagyon nagy esély van a banki szolgáltatások esetén árstopra, a december 31-i szintre a banki szolgáltatási díjakat vissza kell állítani, újakat nem lehet kiszabni. A tárcavezető korábban is annak a véleményének adott hangot, hogy a számladíjak jelenlegi emelkedése nem indokolt, ezért ha kell, itt is lépni fog a kormány.
Ez történik most a bankszámlák díjaival
Végül konkrét szabályozói lépésre nem volt szükség, a bankok – a kormánnyal és a Magyar Nemzeti Bankkal folytatott egyeztetést követően – önként döntöttek az önkorlátozás mellett a lakossági folyószámlák díjainál.
Hogy ez konkrétan mit jelent, arról Kovács Levente, a Magyar Bankszövetség főtitkára úgy nyilatkozott a Világgazdaságnak, hogy azok a bankok, amelyek 2025-re már bejelentették a jogszabály szerinti inflációs díjemelésüket,
- vagy tételes visszatérítéssel, illetve tartós kedvezmény biztosításával,
- vagy ügyfélcsoport szinten azonos összegű visszatérítéssel ellensúlyozzák azt.
A bankok vállalták, hogy jövő év, azaz 2026. június 30-áig az inflációs és egyéb, belső működési költségüket nem érvényesítik lakossági ügyfeleik felé – emlékeztetett a főtitkár, hozzátéve, hogy
a bankszektor ezzel a vállalásával sok milliárd forint kedvezményt biztosít ügyfelei, azaz a magyar emberek, családok részére.
Minden bank önállóan tájékoztatja ezen folyamatáról saját ügyfeleit, az ügyfeleknek tennivalójuk nincs, a kedvezmények biztosítása automatikusan fog megtörténni – tette hozzá.
A hitelintézetek április elején pedig egymás után jelentették be, hogy milyen lépéseket terveznek a Magyar Bankszövetség által tett vállalások teljesítése érdekében.
A Magyar Nemzeti Banknak is tettek vállalásokat a pénzintézetek, erről és további részletekről ide kattintva olvashat bővebben.