2021.03.11. 14:26
ITM: hatalmas az érdeklődés a felsőoktatási fejlesztési forrásokra
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) kezdeményezésére meghirdetett véleménykérési felhívásra 38 felsőoktatási intézmény nyújtott be projektjavaslatokat, mintegy 2400 milliárd forint támogatási igényt megjelölve – mondta a tárca felsőoktatásért, innovációért és szakképzésért felelős államtitkára.
Az ITM közleményében Bódis József hozzátette, a következő években lehetővé váló építési beruházásokkal és eszközbeszerzésekkel a magyar felsőoktatás Klebelsberg óta nem látott, történelmi léptékű fejlesztése valósulhat meg. A korszerűsítésekkel a magyar fiatalok nemzetközi szinten is versenyképes színvonalú képzésekben alapozhatják meg a jövőjüket a magyarországi egyetemeken – közölte az államtitkár.
A kormány a Gazdaság-újraindítási akciótervben több mint 1500 milliárd forintot szán a magyar felsőoktatás soha nem látott mértékű fejlesztésére, ennek első részeként az intézmények 955 milliárd forintot fordíthatnak infrastrukturális, szervezeti és oktatásfejlesztésre, eszközbeszerzésekre. A Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal által kiírt pályázatra 38 intézménytől érkezett be projektjavaslat mintegy 2400 milliárd támogatási igénnyel.
A most lezárult véleménykérési felhívás célja az intézményi felkészülés támogatása a fejlesztési javaslatok előzetes szakmai értékelésén keresztül.
A fejlesztési források legalább 50 százalékát eszközbeszerzésre, gépek, berendezések megvásárlására, laborok kiépítésére kell fordítaniuk. A benyújtott projektek főleg kampusz- és képzésfejlesztési, eszközparkot bővítő, digitalizációt támogató, és felsőoktatási szolgáltatásokat korszerűsítő terveket tartalmaznak. Jelenleg a projektek bírálati szakasza zajlik, amely a támogató szakpolitikai vélemények kiadásával zárul.
A felsőoktatási intézmények a források hasznosításával a gazdaság, a társadalom és a 21. század digitális elvárásainak megfelelve képessé válnak az országos és regionális munkaerő-piaci igények kiszolgálására. Az orvos- és egészségtudományi képzés gyakorlati elemeinek erősítése választ fog adni az egészségügyi szakemberképzés mennyiségi és minőségi kihívásaira a társadalom és a gazdaság ellenálló képességének erősítése érdekében, miközben a betegellátó területek, a klinikák is megújulnak. A magyar egyetemek naprakész ismeretekkel rendelkező szakembereket indítanak útnak, és a kormányzati szándékoknak megfelelően központi szerepet tölthetnek be Magyarország innovációs teljesítményének fokozásában – emelte ki Bódis József az ITM közleményében.