Károkozók

2017.07.12. 12:57

Alacsony a dinnye felvásárlási ára, veszélyben az ágazat

Csak azoknál az áruházláncoknál áll a dinnye fogyasztását ösztönző kampány mellé a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK), amelyek a szezon elején nem csökkentik kilogrammonként 100 forint alá a dinnye fogyasztói árát – adta hírül az MTI.

Az Aldi, a Lidl és a Penny is követi a Tesco példáját, további súlyos károkat okozva ezzel az amúgy is nehéz helyzetben lévő termelőknek. A Tesco hétvégi akciója során kilónként 99 forintért adta a dinnyét, kiváltva ezzel a termelők tiltakozását. Ezután újabb áruházláncok jelentették be, hogy ezen a héten ők is alacsony áron kínálják a gyümölcsöt: a Penny 89 forintért, az Aldi 95 forintért, a Lidl pedig 99 forintért hirdeti reklámújságjaiban a dinnye kilónkénti fogyasztói árát.

A dinnyetermelők és a NAK is felhívta a figyelmet: az árleverő akciók lenyomják a termelői árakat, ellehetetlenítik a termelőket és veszélyeztetik a magyar dinnyeágazat jövőjét.

Általában a bruttó fogyasztói ár 25-30 százaléka a dinnye nettó felvásárlási ára. Ezért a kilónkénti 100 forint alatti fogyasztói árnál a termelők csak veszteséggel tudják értékesíteni a gyümölcsöt, hiszen az önköltség kilogrammonként 40 forint körül alakul.

Mindez azt jelenti, hogy a Metróban a múlt hétvégén már lezajlott kampány után csak három áruházláncban, az Auchanban, a CBA-ban és a Sparban áll a dinnyét népszerűsítő program mellé az agrárkamara. A történtek ellenére a NAK továbbra is nyitott az áruházláncokkal folytatott párbeszédre, és a jövőben is partnerként tekint rájuk. Bízik abban, hogy sem a dinnye, sem más mezőgazdasági és élelmiszeripari termék esetében nem fordul elő a mostanihoz hasonló eset.

A magyar görögdinnyetermés az előrejelzések szerint idén mintegy 200 ezer tonna lesz, sárgadinnyéből 18 ezer tonna várható. Görögdinnyét Magyarországon mintegy 5 ezer hektáron, sárgadinnyét mintegy 600 hektáron termesztenek. A magyar görögdinnyetermés mintegy 70 százalékát Békés és Szabolcs-Szatmár-Bereg megye adja.

A magyar fogyasztás évente és fejenként 13-15 kilogramm, kivitelre 80 ezer tonna jut, főként a német, a lengyel, a cseh piacra és a balti országokba.

A magyar görögdinnye fogyasztására ösztönző kampány a múlt héten kezdődött és augusztus 20-ig tart, az akcióhoz eredetileg hét áruházlánc csatlakozott.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!