Gazdaság

2016.06.03. 10:32

Évi 300 ezer Suzukit fognak gyártani Esztergomban

Címkék#Esztergom

Éppen 25 évvel ezelőtt tették le Esztergomban a japán tulajdonú Suzuki-csoport magyarországi gyárának alapkövét. Csütörtökön a Magyar Suzuki Zrt. vezetői Budapesten együtt ünnepeltek az újságírókkal.

Mórocz Károly

Csütörtökön Budán, a Római parton számoltak be az eredményekről a sajtó képviselőinek a Magyar Suzuki Zrt. képviselői. Elsőként Naoyuki Takeuchi vezérigazgató kiemelte, hogy az utóbbi 25 év során a magyarországi leányvállalat sokat fejlődött. Hozzátette: időnk sem volt megállni, és szükség lesz a végtelen fáradhatatlanságra a jövőben is. A Suzuki jelentése: fa. Olyan fa ez, amely folyamatosan növekszik. A cégcsoport kidolgozta a Suzuki Next 100 tervet, amely a gyártás további fejlesztéseit tartalmazza. Alapfilozófiája: értékes termékek a vásárlóknak, összefogás és erőfeszítések az önállóság elérése érdekében. A Suzuki-csoporton belül folyamatosan erősítjük a gyártás- és termeléstechnológiai tudásunkat, amihez állandó útjelzőt ad nekünk a japán gyár termelési minősége, tette hozzá a vezérigazgató.

Krisztián Róbert operatív igazgató, aki az értékesítésért is felelős, elmondta, hogy a Magyar Suzuki Zrt. 1976 millió eurós – mintegy 600 milliárd forintos – értékesítési árbevételt ért el 2015-ben. Ez 28 százalékkal meghaladja a 2014-es szintet. A cég saját gyártású gépkocsijainak értékesítése 150 578-ról egy év alatt 181 115-re emelkedett. A 2016 márciusában zárult legutóbbi pénzügyi évben a Suzuki 206 702 új autót értékesített Európában. Az árbevétel sokkal jobban emelkedett, mint az értékesítési darabszám, ami egy drágább modell, a Vitara bevezetésnek és gyors térnyerésének köszönhető. A tervek egyértelműen további növekedésről szólnak: az idei évben el szeretnék érni, hogy Esztergomban  a 200 000 Suzukit gyártsanak, középtávon pedig a régi álom megvalósulásában hisznek, azaz a 300 000 Suzuki elkészítésében.

Ez az év is jól kezdődött. Az idén a Magyar Suzuki Zrt. a megnövekedett értékesítési volumennek és mindenekelőtt a Vitara iránti élénk kereslet kielégítésére a január és május közötti időszakban 89 263 autót gyártott, ezeket a világ 107 országába exportálták. Krisztián Róbert szerint a Vitara mellett – amely toronymagasan vezeti a statisztikák szerint a városi szabadidő autó kategóriát – jól fogy az ugyancsak Magyarországon gyártott Swift és S-CROSS is.

Személyes emlékeit elevenítette fel a sajtótájékoztatón Ruska Viktória kommunikációs vezető. Érdekes lehetett a japán és a magyar munkakultúra találkozása, azok hasonlóvá válása az összekovácsolódás során. – Bevallom, előítéletem volt a Swicttel, a Wagon R-rel vagy az Ignis-szel kapcsolatban – mondja Viktória. – Aztán ahogyan megrtapasztaltam, hogy elnyűhetetlenek, megváltozott a véleményem. Egyre fontosabbnak tartottuk mindannyian, hogy a kemény munka mellett komfortosabbak legyenek a mindennapok. Bővítettünk, hatalmas ütemben haladtunk előre – aztán váratlanul megérkezett a válság. Soha nem felejtjük el a gázkrízist, amikor gyakorlatilag lekapcsolta a szolgáltató a Suzukit. Lassan, szívós munkával feltápászkodtunk.

A magyar – és hangsúlyozzuk mé egyszer: esztergomi! – Suzuki 25 éves története tükrözi a magyar és a világtörténelem fordulatait: hazánk újjáéledését a politikai és gazdasági rendszerváltás után éppúgy, mint az autóipar megtorpanását, majd újbóli felemelkedését. Reméljük mindannyian, hogy a következő negyedszázad kizárólag a stabil, kiegyensúlyozott gyártásról, az innovatív, úttörő megoldások további elterjedéséről szól majd.

A tegnapi nap krónikájához tartozik, hogy bemutatták az új modellt. Tesztvezetésen lehetett kipróbálni, mit tud a Baleno, amely ötajtós, több műszaki újdonsággal. Elhangzott, ezzel nincs vége, lesz folytatás: először az S-CROSS frissítése, majd 2017-ben egy újabb modell megjelenése várható.

Csúcsévnek számít a 2008-as

Urbán László vezérigazgató-helyettest arról kérdeztük, szerinte melyik időszak volt a legeredményesebb az esztergomi autógyár történetében. – Egyértelműen a 2003 és 2008 közötti – hangzott a válasz. – Az 1991-es induláskor a japán tulajdonos arra gondolt, hogy itt egy olyan gyár lesz, amelyben maximum 50 000 gépkocsi készül majd évente. Tíz évvel később már megduplázódott a szám, majd előkészítették és elkezdték az Europai Reneszánsz Programot. Ennek a lényege, hogy minden évben egy-egy új modellel rukkoljunk elő, és 2008-ra elérjük a háromszázezres darabszámot. Majdnem sikerült: a csúcsévben 282 000 autó készült Esztergomban, a dolgozók száma 5500 volt. Ezután következett a válság, leültünk... A darabszám az 1998-as szintre esett vissza, az eladási mutatók is rendkívül rosszak voltak. Szerencsére, és persze a tudatos fejlesztő munkának köszönhetően, 2013-ban berobbant az S-CROSS, majd következett a Vitara mindent elsöprő sikere. Mára egyértelmű, hogy a Suzuki nem olcsó népautó, felemelte magát egy másik vevői körbe. És nemcsak hazánkban, Európában, hanem világszerte.

-->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!