2005.11.09. 12:34
Nem kell Tesco!
Aláírásgyűjtésbe kezdtek a XII. kerület lakói, hogy ne épülhessen Tesco hipermarket a Pagony utcai élelmiszerbolt helyén.
A lakók szerették volna, ha pályázatot írnak ki és véleményt akartak nyilvánítani a pályázó üzemeltetőkről, erre nem került sor. A polgármester javaslatára a képviselőtestület elfogadta, hogy a következő 15 évben a Tesco bérelje a helyiséget, s azon túl még 10 évre opciós jogot szerezzen. A cég 2005. októberében írta alá a szerződést az önkormányzattal, november 3-án pedig birtokba is vette a területet. A havi 3 milliós bérleti díj mellett a Tesco azt is vállalta, hogy felújítja az élelmiszerboltot, míg az új üzlet el nem készül, valamint rendezi a környező zöldterület állapotát.
A cég szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményében jelezte, a jelenlegi épület helyén újat kíván emelni. Ennek alapterülete azonban nem haladja majd meg az 1000 négyzetmétert. Az épület terveit az önkormányzat által kijelölt szakmai zsűri bírálja majd el. Ezzel biztosítják, hogy az új üzlet a környezetbe illő, mérete és kialakítása pedig a szomszédos épületekkel harmonizáló legyen. A Tesco Magyarország legnagyobb hipermarket lánca. itthon mintegy 48 üzletében 16500 alkalmazottnak ad munkát. A kezdeti népszerűség és az alacsony árak miatt még mindig mintegy 2 millió vásárlót szolgálnak ki minden héten. Az elmúlt években azonban a hipermarketláncok sorozatos botrányai kikezdték a közbizalmat. A romlott, lejárt szavatosságú húsáruk illetve a már képlékennyé "ért" sajtok és tejtermékek nem csak Magyarországon, hanem más közép-európai országokban is aggodalmat keltenek. Csehországban immár a közegészségügyi hatóságok is kénytelenek foglalkozni az utóbbi időben beküldött, rekordszámú panasszal, amelyekben romlott, büdös hús, képlékennyé vált sajt, lejárt szavatosságú tejtermékek és más cikkek eladását teszik szóvá, olyan áruházakban, mint a Carrefour, a Billa, a Julius Meinl. Nem egy esetben a dolgozókat maguk a főnökök kényszerítik egyes élelmiszereknek - például a romlott húsnak ecetes mosással, vagy szeleteléssel - történő feljavítására.
Lengyelországban maga az új pénzügyminiszter kelt ki a hipermarketlánc ellen. Teresa Lubinska a Financial Times londoni üzleti napilap hétvégi kiadásának adott interjúja nagy port vert fel Lengyelországban is. "A brit áruházlánc éppen olyan, nem termelő jellegű beruházás példája, amelyre Lengyelországnak nincs szüksége" - mondta a pénzügyminiszter. A legnagyobb brit élelmiszeráruház-lánc 1996-ban jelent meg Lengyelországban, ahol mintegy 1 milliárd fontot (370 milliárd forint) költött 44 hipermarket és 36 kisebb üzlet felépítésére. A Tesco 20 ezer embernek ad munkát Lengyelországban, és kelet-európai terjeszkedését növekedési stratégiája alapvető fontosságú elemének tartja, írta a Financial Times. A cég az idén öt hipermarket megnyitását tervezi Lengyelországban, és közölte, hogy további terjeszkedésre számít.
Miután Nagy-Britanniában egyre erősebb támadások érik a domináns pozíciója miatt, ezért a kelet-európai terjeszkedése a növekedési stratégiájának fontos részét képezi, Lengyelországban például az idén öt új nagyáruházat nyit meg. Miután az ottani, nagyobb városok mindegyikében van már lényegében valamilyen hipermarket, ezért a kisebb üzletekből álló Julius Meinl hálózatának átvételével igyekszik terjeszkedni a gyalogosan is elérhető kisebb üzletek piacán. A miniszteri bírálatra a cég azzal reagált, hogy közölte: terjeszkedése súlypontját a jövőben igyekeznek áttenni Kínára, Koreára és Törökországra.