2020.09.21. 17:00
Veterán gépjárműfecskendők is várnak ránk az Újpesti Tűzoltó Skanzenben
A skanzent Szent Flórián szobra őrzi, és a sétautat nem korlátok, hanem tűzcsapok közé rögzített tömlők szegélyezik.
Fotó: Szabó Gábor / Origo
Forrás: Szabó Gábor / Origo
Nemrégiben hivatalosan is megnyílt az Újpesti Tűzoltó Skanzen. A szabadtéri múzeumban olyan MÁVAG, Csepel és Ikarus tűzoltóautókat nézhetünk meg, amelyeket korábban együtt még sosem láthattunk – írja az Origo.

Fotó: MTI / Balogh Zoltán
Elvétve jellemző a nehéz munkára befogott haszonjárművekre, hogy jó állapotban megérnék a veteránkort, ez alól csak a speciális felépítményűek képeznek kivételt.
A katonai gépek mellett a fő túlélők a tűzoltóautók: rendszerint garázsban tartják őket, így nem eszi meg őket a rozsda, és gondos karbantartás mellett aránylag kevés kilométert futnak.
Hivatásosból nyugdíjazva sem vezet mindig bontóba az út, jó hasznukat szokták venni az önkéntes tűzoltó egyesületek.

Fotó: MTI / Balogh Zoltán
A Csepelek többsége bizony elmúlt 50 éves, így rég kikoptak az állományból, és a szabad ég alá száműzve szép kort megérve ugyan, de végül mégis elpusztultak. Épp ezért örömteli az újpesti kezdeményezés, amely műszaki örökségünk fő mérföldköveit mutatja be.
A helyi gyártású tűzoltóautók azelőtt raktárakban illetve nem látogatható garázsokban porosodtak, idén nyáron viszont kicsinosítás vagy részleges felújítás után a skanzenbe kerültek, így nem csak megnézni lehet őket, a gyerekek be is ülhetnek a fülkékbe.
Gőzfecskendő és Finta László egyedi formaterve
A skanzent Szent Flórián szobra őrzi, és a sétautat nem korlátok, hanem tűzcsapok közé rögzített tömlők szegélyezik.

Összesen kilenc járművet állítottak ki külön-külön tető alatt, a többségük gépjárműfecskendő, de akad köztük létrás szerkocsi is.
A korelnök egy gőzhajtású fecskendő, amelyet anno lovakkal vontattak a tűz helyszínére, és ma is tudna vízsugárral oltani egy tizedik emeleti panellakást.
Jóval fiatalabb, mindössze száz éves a Mercedes-motoros létrás tűzoltókocsi, amely míves réz hűtőjével és nyitott vezetőfülkéjével jócskán kitűnik társai közül.

Fotó: Szabó Gábor / Origo
Kevésbé feltűnő, de legalább ilyen érdekes a szürke színű (vállalati) MÁVAG, amelyben az utolsó fennmaradt jobbkormányos magyar tűzoltóautót tisztelhetjük.
Természetesen a legtöbb nosztalgiát a Csepelek váltják ki, így a skanzenben is áll klasszikus csőrös D420-as, gyönyörű alumínium buldogfülkés D705-ös, illetve modern lengyel kabinnal és hathengeres Rába-motorral gyártott D750-es.

Mégis, talán a legérdekesebb színfolt az összkerékhajtású Ikarus 526-os, amelyből mindössze 125 darabot építettek a székesfehérvári buszgyárban Finta László formatervével, a minél gyorsabb be- és kiszállás érdekében harmonikaajtós, tízfős fülkével.
Borítókép: a D420-as Csepel is szép látvány