szabad lesz az út

2018.09.08. 12:30

Töltések áthelyezésével segítik az árvízvédelmet a Tiszán

A szűkületek felszámolásával gyorsabban vonulhat majd le az ár.

Rákóczifalva, 2010. június 6. Egy vízügyi szakember figyeli motorcsónakból a töltés elbontását Rákóczifalva és Rákócziújfalu között a Tisza Bivaly-tói árvízvédelmi töltésszakaszán. A folyó árterén itt két éve épült meg egy 6 kilométer hosszú új fővédvonal, amely nagyobb terület elöntését teszi lehetővé. A régi gátnak a víz útjába eső 600 méterét a lefolyás megkönnyítése érdekében bontják le a vízügyi szakemberek. MTI Fotó: Bugány János

Forrás: MTI

Fotó: Bugány János

Védőtöltéseket helyeztek át a Tisza középső szakaszán mintegy 11 kilométer hosszon, hogy ily módon is erősítsék a gát mögött lakók árvízi biztonságát, a beruházás közvetlenül 15 települést érintett – közölte a pályázatnyertes Országos Vízügyi Főigazgatóság és a Közép-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság alkotta konzorcium az MTI-vel.

Töltésáthelyezésekkel megszüntették a hullámtéri szűkületeket, elbontották az övzátonyokat, eltávolították az árvizek levonulását lassító tereptárgyakat és az elburjánzott növényzetet.

A fejlesztés közvetlenül 15 települést érintett: Besenyszögöt, Csataszögöt, Fegyverneket, Kiskörét, Kőtelket, Nagykörűt, Pélyt, Szajolt, Szolnokot, Tiszabőt, Tiszaburát, Tiszapüspökit, Tiszaroffot, Tiszasülyt és Törökszentmiklóst.

Az árvízvédelmi fővédvonalak áthelyezése négy helyszínen történt meg. Így új földművek épültek a Tisza jobb partján Szórópuszta és Doba között 3660 méter hosszon, Nagykörű közelében 2130 méteren, a Tisza bal partján pedig Szajolnál 360 méteren és Óballánál 4800 méter hosszon. Az áthelyezett töltésszakaszok egy részén még kiegészítő munkálatok – például padka- és aszfaltburkolat-építés – zajlanak, de ősszel ezek is befejeződnek.

A projekt keretében folytatódnak az árvizek levonulását segítő és a természetvédelmi vízpótlást szolgáló beavatkozások.

A döntően földmozgatással járó munkákat az Európai Unió és a magyar költségvetés 16,1 milliárd forintos támogatásával végezték el a kivitelezők.

A Tisza vízszállító képességének javítása a szolnoki vasúti híd és a Kisköre közötti szakaszon a Környezeti és Energetikai Hatékonysági Operatív Program (KEHOP) keretében valósult meg a Vásárhelyi-terv továbbfejlesztése projekt szellemében, így az eddiginél szabadabb utat engednek az áradó víztömeg lefolyásának.

Borítókép: MTI Fotó / Bugány János

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!