2010.02.08. 18:14
Nem „csak” rossz matekból – diszkalkuliás
Gyermeked matematikai problémákkal küzd, még a legkönnyebb számolási feladatokkal is sokáig bajlódik, és akkor sem mindig jó a megoldás? Lehet, hogy csak gyenge matekból, de is lehet, hogy diszkalkuliás.
Mi a diszkalkulia?
A szó jelentése számolászavar. Az elemi számolási műveleteket, mint az összeadást, kivonást, szorzást és osztást érinti és legalább olyan gyakori a gyermekek körében, mint az írás- vagy olvasászavar.
Többféle megjelenési formája lehet:
Előfordulhat, hogy maga a mechanikus számolás okoz nehézséget a gyermeknek – nem alakul ki a szám- és mennyiségfogalom. (Ettől függetlenül a matematikai logika jól működhet.)
Az is előfordulhat, hogy mindez pont fordítva működik: a mechanikus számolás nem okoz gondot, de a matematikai logika nem működik. Ilyenkor a példát megoldja, de gondot okoz a szöveges feladat, a megoldási terv, és az egyenlet felállítása.
A diszkalkulia harmadik megjelenési formájában a gyermek nem képes sorba rendezni az információkat, a matematikai műveleteket.
A számolási készség bizonyos zavara általában 7-8 éves korban kerül felszínre, és az iskoláskorú gyermekek 6 %-át érinti. Megfelelő kezelés nélkül tartóssá válik és az iskolai előmenetelben hátrányt jelent.
Lemaradt a többiektől
„Lili nagyon jól kezdte az iskolát, szépen haladt az osztállyal. Aztán második félévből lassult a tempója, és másodikban már egyértelmű jelek mutatták, valamilyen gondja van a számokkal. – meséli Klári. – Először csak lustaságra, figyelmetlenségre gyanakodtam, aztán az osztályfőnöke javaslatára elvittem egy fejlesztő centrumba, ahol a tesztből kiderült, hogy Lilinek diszkalkuliája van. Nagyon megijedtem, nem tudtam elképzelni, hogyan fog tanulni, mi lesz vele az iskolában, de szerencsénkre egy nagyon jó fejlesztő pedagógushoz kerültünk, aki a mozgásterápiától kezdve a stresszűzésen át a fejlesztő memorizáló gyakorlatokig alaposan kezelésbe vette. Most harmadikos, és sokkal jobb az eredménye matematikából.”
Vissza kell ásni a gyökerekhez
A diszkalkulia igazából csak tünet, amelyek sokféle okra vezethető vissza – mondja a fejlesztőpedagógus. – A terápiájában épp ezért fontos, hogy megtaláljuk a kiváltó okot, és az ennek megfelelő területeket fejlesszük, különben nem várható tartós javulás az iskolai teljesítményben.
A legfontosabb okcsoport az idegrendszer részleges éretlensége (nagyjából az esetek 70%-ában), a második nem elhanyagolható fontos tényező a gyermekben felgyülemlett stressz, a követelményektől való félelme.
A diszkalkulia tünetei:
- figyelmetlenség- koncentrálási nehézségek
- romló iskolai teljesítmény
- nehézkes számolás
- a munkavégzéssel kapcsolatos nehézségek
- tanulási nehézségek
- az iskolától való félelem
- nem tud megfelelni a követelményeknek
Hogyan segíthetsz a számolási zavarral küzdő gyereknek
A diszkalkulia elsődleges kezelését mindig bízd szakemberre, de természetesen te is sokat segíthetsz a gyereked fejlődésében.
* Naponta – az élet bármely területén, így például a közértben – segítheted őt számolási példákkal és gyakorlatokkal. Mindezt spontán, számonkérés nélkül, és türelmesen. Beszélj vele gyakran olyan dolgokról, amelyekben számok is előfordulnak. Bátorítsd, hogy vegyen részt olyan tevékenységben, amelyekben számolni kell.
* Ülj le vele, és beszéljétek át az iskolában történteket. Magyarázd meg neki, hogy amiatt, hogy az osztálytársai gyorsabban haladnak matematikából, mint ő, ne legyen bosszús vagy elkeseredett. Mindig ülj mellette, amikor a matek házi feladatát írja, és türelmesen, kedvesen segíts neki, ha megakad benne.
* Mozgásterápiával stimulálhatod az idegrendszerét, hogy bepótolja a lemaradását. (Az idegrendszer fejlődésével párhuzamosan csökkennek a tanulási nehézségek, esetleg teljesen el is tűnnek.)
A mozgásfejlődés és vele együtt az idegrendszer fejlődése szigorú hierarchia szerint valósul meg. Ha kimaradnak egyes lépések, vagy nincs elegendő idő, esetleg elegendő tér és lehetőség a gyakorlásra, akkor hibák csúszhatnak a fejlődésébe.
* Jó eredményt érhetsz el a gátlásainak oldásával. Ha a fiad vagy lányod tanulási nehézségekkel küzd, de nem sikerül az idegrendszerében alulszervezettségre vagy éretlenségre utaló nyomot találni, joggal feltételezheted, hogy esetében a tanulás lelki feltételei nem adottak. Valószínűleg erős teljesítményszorongással vagy iskolával kapcsolatos stresszel küzd, amit oldanod kell.
* Motiváld sok-sok dicsérettel. Az iskolai gyenge szereplését ellensúlyozva próbáld olyan szabadidős tevékenység felé terelni, amiben ügyes, és amiben eredményeket érhet el. Fontos, hogy legyenek elérhető céljai.
Szorongás – már az óvodában
A legtöbb szülő a lehető leghamarabb szeretné fejleszteni gyermeke intellektuális képességét – már az óvodában megtanítja olvasni, hosszú verseket előadni, stb. Azonban a gyerekben a túl korai gyakoroltatások rengeteg kudarcélményt, meg nem felelés érzetet okozhatnak.
Főleg akkor van baj, ha a kicsi lassan halad és közben folyamatosan szembesülnie kell azzal, hogy a szülei valami olyasmit várnak tőle, amire ő nem képes. Ez aztán nagyon mély sebeket ejt amúgy is törékeny lelkivilágában. Az ilyen gyerekek nemhogy kedvet nem éreznek a tanulás vagy az iskola láttán, hanem esetleg kifejezetten szoronganak, vagy igyekeznek elkerülni ezt a helyzetet.
A sok-sok szeretet és türelem mellett szerencsére léteznek olyan stresszoldó eljárások, amelyekkel csökkenthetők vagy akár teljesen meg is szüntethetők az iskolával, tanulással kapcsolatos ellenérzések.
- koncentrálási nehézségek
- romló iskolai teljesítmény
- nehézkes számolás
- a munkavégzéssel kapcsolatos nehézségek
- tanulási nehézségek
- az iskolától való félelem
- nem tud megfelelni a követelményeknek -->