Életmód

2010.02.25. 09:58

10 egyszerű tipp az egészséghez

Az év eleji egészség- és fogyókúra-fogadalmak emléke tavasszal kap új erőre, amikor is pánikszerűen próbáljuk behozni, amit nem tettünk meg az első néhány hónapban a testünkért. Pedig ha időben állunk neki néhány egyszerű változtatással, sokkal sikeresebb lesz az életmódváltás.

NANA.HU

Az életmódváltással csak akkor van baj, amikor az ember egyszerre akar mindent megváltoztatni. Kisöpör minden egészségtelen dolgot a kamrából, teljesen máshogy kezd táplálkozni, az addig mozgásszegény életébe hirtelen heti öt spinning-órát iktat be, és egyszerre szeretne leszokni a kávéról és a cigiről. Majd egy héttel később alig tud járni, teljesen kimerült, mivel brokkolin és répán él, elalszik a munkahelyén, és az őrületbe kergeti a családját is.



Sokkal jobb, ha apró lépésenként közelítjük meg a kérdést, és a fenntartható változást tartjuk szem előtt. Az olyan nagy változások, amiket szinte lehetetlen betartani egy normál (tehát amúgy is megpróbáltatásokkal teli) életvitel mellett, csak kudarcélményt okoznak, és pillanatok alatt sütikbe fojtod majd a bánatod. Ennél célravezetőbb, ha inkább egy kisebb dolgon változtatsz minden héten, így néhány hónapon belül valóban egészséges szokásaid alakulnak ki anélkül, hogy közben félig belehaltál volna a nagy életmódváltásba.

Szerintünk ezekkel érdemes kezdeni:



1. Kezd a napot egy pohár citromos vízzel.
Csavarj egy fél citromot 3 dl vízbe, és idd meg még mielőtt bármi más kerül a gyomrodba. A víz hidratál, a citrom lúgosítja a szervezeted, és a májad is örülni fog a segítségnek.

2. Ne igyál műanyag palackos vizet. Azt feltételezzük, hogy a szénsavas üdítőnek ellen tudsz állni, ám nem elég egyszerűen ásványvízre váltani. A műanyag palackok bisfenol A-t (BPA-t) tartalmaznak, ami hő hatására (például tárolás során) kioldódik a műanyagból, és kromoszómakárokat, valamint hormonális rendellenességeket okoz. A legjobb, ha tisztított vizet iszol, vagy legalább szűrd meg a csapvizet egy erre használatos betétes kancsóban. A környezetednek is jót teszel ezzel, nem csak magadnak.



3. Fogyassz minden nap nyers zöldséget. Bár a téli import zöldségek tápanyagmennyisége vitatható, ám valamennyi enzimet mindenképpen tartalmaznak, rostokat pedig annál inkább. Ha nagyon jó vagy magadhoz, egy-két evőkanál csírát is becsempészel a szendvicsedbe, salátádba, ez különösen jó hatással lesz az egészségedre.

4. Járj piacra. Tudjuk, hogy egyszerűbb egy hipermarketben letudni a bevásárlást, ám ott túl sok feldolgozott élelmiszer kacsintgat rád, hogy vidd haza. Ha piacra mész, ott viszont a zöldségek, gyümölcsök kacsintgatnak, valamintaz olajos magvak, a friss hal és csirke, a házi tejtermékek, a valódi méz és a tanyasi tojás. Egészen más minőségű táplálék ez, mint a nagyüzemi élelmiszer, és ha azon aggódsz, hogy jobban terheli a pénztárcád, akkor mondj le valamilyen rendszeresen fogyasztott egészségtelen ételről cserébe. Még az íze is más a valódi éltelnek, megéri kipróbálni.

5. Törődj a bőröddel. A bőrünk a legnagyobb méregtelenítő szervünk, és a legtöbbennem adjuk meg neki azt a törődést, amit érdemel. A reggeli zuhanyzás előtt dörzsöld át szárazon, ez jót tesz a nyirokrendszernek és a keringésnek is, ráadásul a bőröd is puhább lesz tőle. Kezdd a lábaidnál, és haladj felfelé, a szíved irányába. Onnan a karok következnek, és ne felejtsd ki a nyakad és a hátad sem. Egy hosszúnyelű kefével könnyen elérsz minden bőrfelületet a testeden.

6. Próbálj ki új alapanyagokat. Rengeteg olyan zöldség és gabona van, amit sokan nem is ismernek, vagy sosem használtak még. Inspirációnak érdemes olyan szerző szakácskönyvét választanod, akinek a receptjeid kedveled, így biztosan nem fogsz majd mellé az eddig nem próbált hozzávalókkal.

7. Fogyassz több zöld leveles zöldséget. A spenót, a kelkáposzta, a sóska, a salátafélék vagy a fűszernövények rengeteg tápanyagot tartalmaznak, sokat nyersen is jó fogyasztani. Egyszerű és finom vacsora a zöldhagymával és fokhagymával oliván párolt gomba és zöldség például. A sötétzöld levelűek sok rostot, A-, C- és K-vitamint tartalmaznak, valamint folsavat, kalciumot és vasat.

8. Tervezd meg hétvégén a heti menüt.
Amikor nagyon elfoglalt vagy, gyors megoldásokhoz folyamodsz, ami a legtöbbször nem egészséges. Ha viszont hétvégén előkészítesz néhány dolgot, ami eláll a hűtőben, vagy le lehet fagyasztani, akkor a munkanapokon gyorsan készíthetsz egészséges vacsorát.

9. Figyelj oda, hogy mit teszel a bőrödre.
Sok termék tele van olyan vegyszerekkel, aminek nem lenne szabad a szervezetedbe kerülni, viszont a bőrön keresztül minden felszívódik. Légy tudatos vásárló, és figyelj oda az összetevőkre. Az alapszabály: amit nem ennél meg, az nem jó a bőrödnek sem. Ma már számos olyan, természetes összetevőkből álló kozmetikum, mosó- és tisztálkodószer kapható, ami sem téged, sem a környezetet nem szennyezi.

10. Fogyassz több Omega-3 zsírsavat.
Remek forrás például a dió, a lenmag, a lenmagolaj, és a tengeri halak, mint a lazac. Az egészséges zsiradékok kifejezetten fontosak az egészséghez, hiszen csökkentik a vér triglicerid-szintjét, növelik a jó koleszterin mennyiségét, és segítenek csökkenteni a vérnyomást is. Ügyelj arra, hogy az olajos magokat nyersen fogyaszd, semmiképp sem pörkölve. Ezeket általában transzzsírokban pörkölik, és a sótartalmuk is messze túl magas. Ha nehezen emészted a magvakat, áztasd őket vízbe előbb.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!