Életmód

2009.03.30. 14:06

Ötven évesen lehúzhatjuk a rolót?

Mennyit ér egy ötvenes nő? Számít-e, hogy mit szeret, illetve mire költené a pénzét - a fogsorragasztókon, az inkontinenciabetéteken és a folyékony mosóporon túl? És egyáltalán: emberek-e még az ötvenesek?

BAMA

50 felett a nőknél rengeteg változás történik: kirepülnek a gyerekek, eljön a klimax és a csontritkulás. Ugyanakkor kapnak egy második esélyt az önmegvalósításra, a kiteljesedésre, mindarra, amire eddig a gyerekek miatt nem volt idő. Csodás változás és újabb energiák kerülnek felszínre – a társadalom valamiért mégis leírja ezt a korosztályt. Alaptalanul.
Arról nem is beszélve, hogy egy ötvenes ember fizikálisan és szellemileg is ereje teljében van.

Mellőzöttek tábora

Sokan már előre rettegnek, mi lesz, ha elérik ezt a kort. Mert bár szépnek igérkezik, nem lehet figyelmen kivűl hagyni a hátrányokat sem: a kirekesztettség és a mellőzöttség érzését. Mert egyre inkább úgy tűnik, bármennyire is sokan vannak az ötven felettiek – 3,6 millió ember tartozik ebbe a korosztályba –, mégis olyan, mintha nem is léteznének.
Egy ötenes nő "csak úgy" van? Nem kell neki dolgoznia? A reklámok szerint ugyanis csak mos, vagy a mosógépszerelőt várja... Nem kell neki öltöznie? Jó lesz a németes napsárga blúz, szoknyával - a hirdetések szerint legalábbis... Nem szeret enni, és inkább csak mosogat? Nem jár sehova, de fáj a dereka? Folytathatnánk...

A piacnak sem kellenek

A marketing vizsgálatoknál sem számolnak ezzel a korosztállyal – 49 évnél meghúzzák a határt, lehúzzák a rolót, nem szólítják meg őket a hirdetésekkel, a fogsorragasztón és az inkontinencia betéten kívül nincs olyan termék, amit kifejezetten nekik ajánlanak – pedig ezzel a hozzáállással jelentős anyagi tőkével rendelkező, fizetőképes réteget veszítenek el.

Az ötvenesek ugyanis vásárolnak, vesznek autót, tévét és ásványvizet – és a jövőben is fognak. Feltéve, hogy megmarad az állásuk. Mert sokan ebben a szép és sokat megélt korban veszítik el az állásukat, és sokszor olyan munkával kell a betevőre valót megkeresniük, mint amilyen például a takarítás.

Megfordult a világ

A statisztikai adatok szerint 2030-ig az 50 év feletti lakosság száma 600 ezerrel, 4,2 millióra nő, ezzel párhuzamosan a 18–49 éveseké közel 800 ezres esést követően 3,7 millióra csökken, azaz kisebbségbe kerül a kereskedelmi célcsoport.

Kispadon a divatban is

Butaság azt gondolni, hogy az ötvenes nőket nem érdekli a divat, nekik már nem kell, és ők nem is akarnak lépést tartani a divattal. A legtöbbjük szeret csinosan öltözni, és az ehhez szükséges anyagi forrás is rendelkezésükre áll.

Hasonló a helyzet a kereskedelmi televíziók műsoraival is – akik igazodnak a bűvös 18-49 év közöttiek "ízléséhez" –, nem gondolnak arra, hogy a sok bugyuta, nézőhülyítő műsoron kívül valami értelmeset is sugározzanak még „emberi” időben. Pedig lássuk be, egyáltalán nem nevezhető kis célcsoportnak a majd’ 4 millió ember.

Főleg az 50-esek utaznak

A KSH adatai szerint 2007-ben 322 milliárd forintot költött a lakosság belföldi turizmusra, s közel 17,3 millió külföldi utazást tett. Szálláshely-szolgáltatásokra 87 milliárdot, vendéglátó-szolgáltatásokra 93 milliárd, közlekedésre 71 milliárd forint jutott. De, ami a lényeg: az utazásokon résztvevők negyedét a 45–64 éves korosztályba tartozók tették ki.

50 felett is van élet - szerintünk

Attól még, hogy a piackutatók, a marketingesek, a média és a fiatalok le is írják az ötveneseket, még igenis léteznek, éreznek, szeretnek és gondolkodnak. És hasznos tagjai a társadalomnak. Csak, ki kell várniuk, amíg fel- és elismeri ezt a környezetük.
Mert egyszer túljutnak a mellőzöttség okozta kellemetlen érzéseken, és nem érzik úgy, hiába való volt az addigi munkájuk, életük.

Vajon mikor lesznek elismert tagjai a társadalomnak? Van erre esély?

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!