Elképesztő evolúció

2022.04.17. 18:50

A dinoszauruszoknál is öregebb, 10 karú polipot találtak

Ez a kövület az első megerősítése annak az elképzelésnek, hogy egykor minden lábasfejűnek 10 karja lehetett.

A polip, vagyis octopus szó a görög, 8-at jelentő okto szóból, valamint a lábat jelentő pous szóból származik, így szó szerint 8 lábat takar. Ám mindig akad kivétel a szabály alól. A kutatók most egy 10 karú polip fosszíliájára bukkantak, amely mintegy 328 millió éves lehet, így a modern polipok legrégebbi ismert őse. Annyira régi, hogy több mint 70 millió évvel idősebb, mint az első dinoszauruszok – olvasható az Origo cikkében.

A különös kövületet az Egyesült Államok középső részén, Montanában találták meg a szakemberek. Az állat 82 millió évvel azelőtt élhetett, hogy a 8 karú polipok (Octopodiformes), a fejlábúak osztályába tartozó belsővázas fejlábúak alosztályának egy rendje először jelent meg az óceánban.

A 10 karú polip 12 centiméteres, 10 végtagja van és valószínűleg az akkori sekély, trópusi óceáni öbölben élt.

Ez az első és egyetlen ismert Octopodiformes, amelynek 10 funkcionális függeléke van. Minden korábban felfedezett fosszíliának csak 8 karja van, így ez a kövület az első megerősítése annak az elképzelésnek, hogy egykor minden lábasfejűnek 10 karja lehetett

– mondta Christopher Whalen, a tanulmány szerzője a ZME Science online tudományos portálnak.

A maradványt egy mészkőképződményben fedezték fel Montanában még 1988-ban, majd a kanadai Royal Ontario Múzeumnak adományozták.
Ezután évtizedekig figyelmen kívül hagyták, miközben a tudósok más kövületekre összpontosítottak. Azonban őslénykutatók egy csoportja észrevette a mészkőben rejtőző 10 végtagot, ami felkeltette a kíváncsiságukat.

A Nature tudományos szaklapban publikált tanulmány szerint az ősi, 2,5 centimétertől 9 méterig terjedő polipok furcsa megjelenésükről voltak ismertek, nagy szemekkel, csőrszerű állkapcsokkal és hagymaszerű fejükkel. Jók voltak az álcázásban, megváltoztatták a színeket és a textúráikat, hogy utánozzák a környező színeket, miközben eszközök használatára is képesek voltak.

A kövület a Syllipsimopodi Bideni nevet kapta. Ez az egyetlen 10 karú polip, amelyet a tudósok felfedeztek. Ez azt is jelenti, hogy a polipoknak 2 karjuk valahogy úgymond elveszett a későbbi evolúció során.

A kutatók úgy vélik, hogy Syllipsimopodi a leghosszabb karpárját használhatta a zsákmány befogására, a rövidebbeket pedig kisebbek megtartására. Uszonyai is voltak a stabilitás és az úszás érdekében. Neil Landman, a tanulmány társszerzője, az Amerikai Természettudományi Múzeum paleontológiai részlegének emeritusa úgy véli, a Sylipsimopodi talán jobban hasonlít a mai tintahalakhoz.

Borítóképünk illusztráció (Shutterstock)