2019.01.15. 07:00
Csüngés a Facebookon? Drogozáshoz hasonlítja a szakértő
Mindig sejtettük, most tudományosan is igazolták: bizonyos mennyiségben olyan, mint a kábítószer.
Forrás: Shutterstock
Hogy ellenőrizzék a hétköznapi vélekedést, vajon a közösségi oldalak tényleg olyan nagy mértékű függőséget okoznak-e, a Michigan State University kutatói sajátos módszert választottak.
Bergen-skálán, majd ugyanazon technikával mérték fel a vizsgálatban résztvevőket, amiben a szerencsejáték-függőségben IGT (Iowa Gambling Task) szenvedőket vizsgálják.
Az alanyok hasonló elköteleződést mutattak a Facebookkal kapcsolatban, mint a kokain-, vagy heroinszedők az anyag iránt.
Ragaszkodunk az azonnali örömhöz a hosszútávúval szemben
Az „Excessive social media users demonstrate impaired decision making in the Iowa Gambling Task” címen publikált tanulmány alapján a Facebook-függők a drogosokhoz hasonlóan mindig azonnali örömszerzést akarnak, nem tudják a jövő érdekében logikusan mérlegelni a helyzetüket.
Az IGT-t sokféle mentális betegség tanulmányozására használják a frontális lebeny agyi sérüléseitől a heroin-függőkig, de mellbevágó ezt a megközelítést alkalmazni a közösségi média felhasználóira.
További kutatásokra van szükség: a tényleges megfigyelés a kérdőíves felmérésnél mélyebb következtetésekre kínálna lehetőséget.
Messze nem csak a Facebookról van szó
Meg kell jegyezni, hogy bár a tanulmány csak a Facebook használatát elemezte, nagyon hasonló eredményekre lehetne számítani a többi közösségi hálózat, köztük az Instagram és a Twitter túlzottan elkötelezett fogyasztóinak gyakorlatából.
Egyébként az új Android operációs rendszer, a 9.0 Pie kifejezetten vizsgálja, hogy mennyi ideig használunk egy-egy alkalmazást, hogy napi korlátokat állíthassunk be saját magunknak. Tim Cook, az Apple vezére számos nyilatkozatában óvott a technika korlátok nélküli használatától.
Sean Parker, a Facebook volt elnöke pedig egy interjúban egyenesen azt mondta:
„Csak az Isten tudja, mit művel a Facebook a gyerekeink agyával.”
Kedvező, hogy a Facebook és az Instagram applikáción belül már gyárilag is adott a statisztikai mérőeszköz, ami – mondhatni – kifejezetten lebeszélni akarja a felhasználókat a túlzásokról.