2022.11.30. 19:02
Virtuális valóság technológia segíti a vizsgálatra készülő gyerekeket
Az MR-vizsgálat előtti szorongást csökkenti a fiatal egészségügyi szakemberekből álló OncoVR csapat második VR videójátéka.
Forrás: OncoVR
Az MR vizsgálat egy képalkotó diagnosztikai eljárás, mely többek között sérülések, gyulladások, idegrendszeri megbetegedések, gerincbetegségek, anyagcserezavarok, érbetegségek és fejlődési rendellenességek diagnosztikájára alkalmas. Egy külföldi nagyváros központi gyerekkórházában egy
átlagos nap 17 MR vizsgálatot végeznek, melynek nagyjából fele a gyermekek szorongása miatt csak altatással végezhető el.
A fiataloknak egyedül kell felvennie a pszichés küzdelmet a szűk és hangos zajokat kiadó MR készülékkel, míg a biztonságot nyújtó szülők az ajtón túl várják a megterhelő procedúra végét. Ezt csak súlyosbítja, hogy a képalkotás során mozdulatlanul kell lenniük legalább 30 percen keresztül, azonban bizonyos vizsgálatok akár 2 órán keresztül is eltarthatnak.
Amennyiben ez nem sikerül, akkor a sikeres felvételek érdekében altatásra kerül sor, ami egyáltalán nem veszélytelen, számos szövődménnyel járhat. Ezen kívül a beavatkozás jelentős anyagi ráfordítással is jár az ellátó rendszer részéről, mivel specifikus eszközöket, környezetet és személyzetet igényel.
Nyugat-európai kutatások megfigyelték, hogy a megfelelő felkészítés segítségével csökkenthető az altatások száma. A klasszikus felkészítő füzeteken túl új lehetőséget teremt a virtuális valóság (VR), mellyel valósághűen szimulálható a képalkotás.
A magyar egészségügyi szakemberekből álló OncoVR csapata korábban egy tartósan kórházban fekvő, főként daganatos gyermekek számára fejlesztett virtuális élménnyel hívta fel magára a figyelmet.
A játék hazánkban már 8 kórházban segíti a pszichológusok munkáját.
Az új virtuális valóság játék célja, hogy a gyerekek a valós procedúra előtt átélhessék a vizsgálat élményét, ezáltal felkészültebben érkezzenek meg a szorongással teli MR vizsgáló helyiségbe. Ezért klinikai kutatásokba kezdenek, melyek során arra keresik a választ, hogy az MR szimuláció képes-e csökkenteni szorongást a gyermekeknél és szülőknél egyaránt, valamint az altatásos beavatkozások számát.
Az OncoVR csapata orvosok, kutatók, valamint pszichológusok segítségével dolgozta ki a virtuális élmény fő elemeit. A játék első része során a teljes vizsgáló helyiség körbejárható a gyerekek számára, az MR készülék pedig klassz célpont egy célbadobós játékhoz. A szoftver megalkotásában a Digital Thinkers fejlesztői segédkeztek a csapatnak.
A játék második felében a vizsgáló készülék egy űrhajóvá alakul át, ahol Mendi, a sárkány egy űrutazásra kalauzolja a bátor gyermekeket.
Az űrhajóban hibernációs fázis jelképezi a mozdulatlanságot, míg a cél a Mars bolygón való landolás. Az űrben való barangolás során a mesébe ágyazott mindfulness meditációt halhatnak a gyerekek, melynek célja olyan olyan technikát bemutatni, amelyet később a valós vizsgálat során relaxációra, és így a szorongás csökkentésre is használhatnak a gyerekek. Az élmény megalkotásában a King’s College London, Goldsmiths, University of London, Humansys Ltd tanára és kutatója, Schlosser Károly Kornél pszichológus, MBCT és ACT terapeuta vett részt.
„A koncepció a kontextuális magatartás tudomány pszichológiai rugalmasság modelljén alapul, amely többek között olyan elemekből is áll, mint a tudatos jelenlét (ismertebb nevén mindfulness). A testtudathoz és légzésmeditációkhoz kötött, metaforikus, mesés helyzetekhez igazított gyakorlatokkal érjük el, hogy a gyerekek a lehető legkönnyebben tudjanak alkalmazkodni az új és kellemetlen környezet kihívásaihoz” – mondta Schlosser Károly Kornél.
Az OncoVR célja a módszer hatásosságát bizonyítani, melynek érdekében az elkövetkezendő egy évben 100 gyermekkel és szülővel szeretnék kipróbálni a fejlesztett játékot. Amennyiben a módszer sikeresnek bizonyul és az altatások száma csökken, szeretnék az összes megyeszékhely számára ingyenesen elérhetővé tenni a tapasztalatok alapján tökéletesített szoftvert. Távlati cél, hogy a hazánkban található 88 darab MR berendezés mellett lehetőség legyen átélni az szorongással teli vizsgálatot a valós képalkotás előtt.
Az OncoVR-ról
A Technológiával az Egészségért Alapítvány támogatásával megvalósuló OncoVR fiatal egészségügyi szakemberekből álló csapatának célja a tartósan kórházban fekvő gyerekek minden napjának színesítése virtuális valóság (VR) élmény segítségével. A VR szemüvegek által nyújtott 360 fokos, immerzív környezet képes úgy elterelni a gyermekek figyelmét, hogy ők ne vehessenek tudomást az aktuális testi és lelki problémájukról. Így ez az eszköz segíthet a gyerekek szorongásának csökkentésében és hangulatának javításában. Jelenleg 2 ország, 6 város, 10 intézményében, 13 pszichológus használja az általuk fejlesztett OncoVR kalandjátékot.
A VR szemüveg hatásának jobb megismeréséhez klinikai kutatásokat végeznek, amelyek az eddigi eredmények alapján igazolták a kalandjáték szorongáscsökkentő hatását. Kutatócsoportuk legújabb programja az MR vizsgálattól való félelem csökkentését tűzte ki célul VR szemüveg segítségével.
A fiatal egészségügyi szakemberekből álló csapat célja, hogy a digitális terápiák Magyarországon is elterjedtek legyenek, orvosi receptre lehessen felírni a különböző szoftvereket.
Digitália
- Mennyit kell változtatnia az arcán annak, aki el akarja kerülni az arcfelismerést?
- Az életünkben részt vevő emberek megosztják velünk a bélmikrobáikat
- Amerika megint halasztja a holdra szállást, kínaiak lihegnek a nyakában
- Virtuális autizmust okoz az ovisok kütyühasználata?
- Miért tesz boldoggá az ajándékozás?