Digitália

2022.11.27. 06:00

Megérkeztek a repülő taxik a mindennapi közlekedésbe?

Úgy tűnik, hogy a repülő taxik egyre közelebb állnak ahhoz, hogy felsorakozzanak a négykerekűek mellé.

Forrás: Joby

Nagy lendületet vettek Amerikában és Európában az új utasszállítási megoldások. Az amerikai légi szabályozó hatóságok a minap közzétették azokat a szabályokat, amelyek a helikopterek és repülőgépek jellemzőivel leírható járműveket hivatalosan is felveszik az engedélyezett repülőgépek listájára.

Forrás: Joby

A lépés már csak azért elengedhetetlen volt, mert a vállalatok rendkívüli módon felpörgették a beruházásaikat az új technológiába, amelyet a jövő közlekedéseként tartanak számon.

A pénz csak úgy dől az ágazatba, mivel a nagy légitársaságok már ma megrendeléseket adnak le, a befektetők pedig bíznak az induló vállalkozások sikerében.

Az elektromos vertikális fel- és leszálló (eVTOL) repülőgépként is ismert új repülőgép kifutópálya nélkül is képes fel- és leszállni, miközben nagy távolságokat is megtesz, mint egy hagyományos repülőgép. Elektromos motorokat használ, csökkentve a zajt és a környezetszennyezést.

Az a fő érv mellettük, hogy kikerülik a forgalmi dugókat a zsúfolt városokban – anélkül, hogy megfizethetetlenül drágák lennének az ügyfeleknek.

Európában az iparág azt reméli, hogy a 2024-es párizsi olimpiára el tudják indítani a repülő taxikat.

Az Amerikai Szövetségi Légiközlekedési Hivatalra (FAA) nagy nyomás nehezedett az ügyben. Az FAA végül is kibővítette a légi fuvarozónak tekintett repülőgépek és helikopterek listáját.

Mindez lehetővé teszi az üzemeltetőknek, hogy kereskedelmi célokra bevessék ezeket a gépeket. Várhatóan 2023 nyarán teszik közzé a repülő taxik üzemeltetésére vonatkozó szabályokat. Ezek részletesebben felvázolják azokat a kritériumokat, amelyeket a cégeknek teljesíteniük kell a pilóták engedélyezéséhez és a működés megkezdéséhez.

Az amerikai székhelyű Joby cég 2025-re tolta ki a repülő taxik üzembe helyezésének ütemtervét.
Forrás: Joby

Walter Desrosier, a General Aviation Manufacturers Association mérnöki és karbantartási részlegének alelnöke a döntést „abszolút nélkülözhetetlen első lépésnek” nevezte.

„Ez rendkívül kedvező, de a részletek még hátravannak” – mondta.

A legtöbb elemző arra számít, hogy a repülő taxik hivatalosan leghamarabb 2024-ben vagy 2025-ben szállnak fel. A késlekedés oka részben az új gépek szabályozásáról folyó vita.

A bizonytalan időrend ellenére a United Airlines és a Delta azon nagy cégek közé tartozik, amelyek az elmúlt hónapokban dollármilliókat áldoztak az ötletért. Világszerte sok cég versenyez a gyártás alatt lévő gépekért.

Robin Riedel, a McKinsey partnere és a cég Jövő Mobilitási Központjának társvezetője azt mondta, hogy a most startoló vállalatok közül sok valószínűleg megbukik majd. Nehezítik a dolgukat az előttük álló technikai kihívások, valamint az a feladat, hogy elnyerjék a közvélemény bizalmát és annyira csökkentsék a költségeket, hogy a repülő taxik szélesebb körben elérhetőek legyenek.

Ő arra számít, hogy az ilyen utazások 2030-ig csak bizonyos városokra és útvonalakra korlátozódnak, s elsősorban a gazdagok és az üzleti utazók fogják igénybe venni.

„Persze senki sem akar újabb játékot építeni kizárólag a gazdagoknak, hiszen úgy nagyon korlátozott piacot érne el” – magyarázza. De hozzátette: „realistának kell lennünk”.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!