A népszerűség ára

2022.07.29. 15:39

Ennyiért a kutyája is celeb lesz a TikTokon

Thomas Smith, a Gado Images vezérigazgatója gondolt egyet, és fizetett 169,99 dollárt a TikTok-nak, hogy a kutyája internetes hírnévre tegyen szert. A módszer legális, bár kissé lehangoló.

A celebkutyák több millió követőt szerezhetnek a közösségi médiában, amivel évente több százezer dollárt hozhatnak gazdájuknak. Smith kutyája, Lance nem volt híresség, csak egy barátságos, kissé büdös, bichon frisé eb, aki a gazdi szerint szeret rendetlenkedve felállni a konyhaasztalra. Őt akarta Thomas Smith népszerűvé tenni.

A TikTok a világ egyik legnépszerűbb videó streamelő alkalmazása, forgalma elképesztő: naponta több mint nyolcvanmillió ember használja, és több mint 138 millió aktív felhasználója van csak az Egyesült Államokban.

Egy átlagos felhasználó napi 52 percet tölt TikTokkal. A fiatalabbak még több időt szakítanak rá – akár napi 90 percet is.

A TikTok gazdasági hatásai is jelentősek lehetnek. Teljes zenei karrierek – például Lil Nas X pályája elindulhatott a TikTokon .

@lilnasx which of my sides would u wanna drink up? @vitaminwater ♬ original sound - lil nas x

A márkák akár 150 000 dollárt is fizetnek a TikTok influencereknek a partnerségért. Még a kisebb influencerek is több ezer dollárt szednek össze posztonként, ha márkákkal dolgoznak együtt.

A platform vonzerejének jelentős része a jól eltalált algoritmusból jön, valamint abból, hogy nem támaszkodik az alkotó már meglévő közönségére. Részben azért, mert a TikTok-videók rövidek, és így a felhasználók sokat fogyaszthatnak belőlük – és ugye közben a TikTok számára hatalmas mennyiségű felhasználói adatot biztosítanak –, s az algoritmusai hihetetlenül jók abban, hogy a felhasználókat vonzó tartalommal bombázzák le.

Míg egy kezdőnek több tízezer követőre lehet szüksége ahhoz, hogy jelentős számú megtekintést kapjon egy Instagram-bejegyzésre, egy vadonatúj TikTok-alkotó akár azt is tapasztalhatja, hogy videója megavírusossá válik, és néhány nap alatt megtekintések millióit hozza.

A márkák azért szeretik ezt, mert így számos „mikrobefolyásolóval” tudnak együttműködni, s viszonylag keveset fizetnek egy TikTok-videóért, miközben hatalmas összegeket kellene kicsengetniük, ha egy Kim Kardashiannal vagy egy más hírességgel dolgoznának mondjuk az Instagramon. A TikTok egyedi algoritmusa miatt még a viszonylag ismeretlen influencerektől származó tartalmak is képesek fellendülni, ha az algoritmus „megáldja” azokat, s viszonylag olcsón hatalmas forgalmat hoznak.

Bár a követők nem olyan fontosak a TikTokon, mint más platformokon, mégis számítanak, ugyanis a márkák továbbra is az alkotók követőinek számát használják durva mérőszámként a TikTok-bejegyzéseik várható hatásának becslésére.

Ezenkívül 1000 követőre van szükség ahhoz, hogy élőben lehessen közvetíteni a TikTokon, ami fontos lépcsőfok az új fióktulajdonosok számára. Ha pedig hozzá szeretnének férni a TikTok Alkotói Alaphoz – egy potom 200 millió dolláros kasszához, amely közvetlenül az alkotóknak fizet a videóik megtekintéséért –, akkor 10 000 követőt kell összegyűjteniük.

Most jön Lance kutya

Thomas Smith elgondolkodott: Lance kutyája nagyon aranyos, ugyanolyan vagány, mint a többi ebhíresség, akiket a TikTokon látott. Miért is ne lehetne több ezer követője? És ha feltételezzük, hogy az internet nem ismeri fel azonnal a kutyus értékeit, van-e valami mód arra, hogy a gazdi bsegítsen oldalról, és növelje a követői számát?

Kiderült, hogy rengeteg olyan külső cég van, amely egyenként mindössze 0,02 dollárért ad el TikTok követőket. Csak az a gond, hogy a TikTok algoritmusa túl okos. Ha veszünk egy csomó követőt véletlenszerű idegenektől, a TikTok gyorsan ráhet a turpisságra. A követővásárlás nem sérti ugyan közvetlenül a TikTok Általános Szerződési Feltételeit, de mégis, ha rájönnek, virtuális kukába helyezik az illetőt egy időre.

Nem akarta, hogy Lance kutya így járjon. Szerencsére azonban van alternatíva. Kiváló minőségű, kompatibilis követőket lehet vásárolni közvetlenül a TikToktól.

Miért árusít követőket maga a TikTok?

Bár a TikTok hatóköre hatalmas, a vállalat még mindig nem igazán jött rá, hogyan tehetne szert még több pénzre kolosszális felhasználói bázisából. 2021-ben a TikTok 3,88 milliárd dollárt keresett, ami töredéke a YouTube 28,84 milliárd dollárjának, és lényegében kerekítési hibának látszik a Facebook 110 milliárd dollárjához képest. A cég bevételre éhes: valószínűleg ez motiválja, hogy néhány szokatlan hirdetési lehetőséget kínáljon a fizető alkotóknak.

Sok más közösségi platformhoz hasonlóan az alkotóknak lehetőségük van fizetni TikTok-videóik reklámozásáért. A TikTok kampány futtatása során többféle cél közül lehet választani. Minél több megtekintést érjen el a videó, vagy több nézőt hozzona webhelyre? De a „több követő” megszerzését is be lehet állítani a TikTok fizetett promóciós kampányának céljaként.

Az egyértelműség kedvéért, egy ilyen kampány futtatása nem garantálja, hogy valóban lesz követője a megrendelőnek, formálisan nem azért vásárolja meg őket. A vállalat hangsúlyozza, hogy a „További követők” opció kiválasztásával csak „Növelheti az esélyét a követők megszerzésére”, nem pedig arra, hogy azonnal megvásárolja őket. Ennek ellenére, amint azt megállapítottuk, a TikTok algoritmusa okos, és alaposan ismeri a felhasználók preferenciáit és vágyait. Egy nagy piac kisebb szereplőjeként a TikTok arra is ösztönöz, hogy a fizető hirdetőket az általuk vágyott követőkkel kösse össze, és így bővítse elégedett, fizető hirdetőinek körét.

Hogy kipróbálja a megoldást, Smith létrehozott egy fiókot Lance számára, amit ide kattintva meg is tudunk tekinteni.

Különféle videókat töltött fel a fiókjába, amelyeken látszik, hogy Lance aranyos kutya: háztáji csirkéket kerget, tiltott székeken üldögél, változatos bravúrokra tesz sikertelen kísérleteket.

Lance videói azonnal organikus forgalmat kaptak. Első videója körülbelül 500 megtekintést hozott, a következő videók pedig 500-700 megtekintést produkáltak mindenféle promóció nélkül. Ennek ellenére Lance követőinek száma makacsul alacsony maradt. Ráadásul nem a lassú organikus növekedés volt a cél, gyorsan akart közönséget építeni Lance-nek. Úgy döntött, hogy egy kis promóciós benzint önt a tűzre.

A promóciók futtatása a TikTokon üdítően egyszerű,

különösen egy olyan agyonbonyolított, árnyalt rendszerhez képest, mint mondjuk a Google AdWords. Az AdWords megalkotói úgy érezhetik, hogy hatékony használatához szakirányú egyetemi végzettség szükséges. A TikTok viszont csak három lehetőséget kínál.

Ha megnyitjuk az egyik TikTok-videót a TikTok alkalmazás Promóció lapján, célként kiválasztható a „További megtekintések”, a „További webhelylátogatások” vagy a „További követők” lehetőség. Meghatározzuk a közönséget (Smith engedte, hogy a TikTok automatikusan válassza ki az övét), megadjuk a költségvetést, és már indíthatjuk a kampányt.

Első promóciónak egy aranyos videót választott, amelyen Lance a konyhaasztalon áll. 20 dolláros költségkeretet és két napos időtartamot állítottam be. A kampány átütő sikert aratott. 20 dollárért Lance 320 követőt, 4400 videómegtekintést és 709 kedvelést szerzett. Nem rossz! Követőnként körülbelül 0,0625 dollárba került a dolog – alig drágább megoldás, mintha fizetne azért, hogy követőket vásároljon egy zavaros harmadik féltől.

Később megpróbálta újra futtatni ugyanazt a kampányt, de akkor Lance már csak 130 új követőt szerzett. Nyilvánvaló, hogy egyre csökken a megtérülés, ha ugyanazt a videót reklámozzuk újra és újra. A TikTok algoritmusa jó, de végső soron csak annyi embert talál, aki meglát egy bichon frisét az asztalon, és azt gondolja: „Igen, ezt követném”.

Kipróbált még néhány promóciót, és Lance követőinek száma lassan-lassan felfelé kúszott. Végül azonban nagyon szerette volna elérni a bűvös 1000 követőszámot.

Ehhez Lance videójához hozzáadta a saját narrációját. Megkérte a videóban Lance-t, hogy magyarázza el, miért kell az embereknek követniük a fiókját. Ezután promóciós kampányt indított a videóra 100 dolláros költségvetéssel.

Mindössze öt nap alatt Lance gyorsan túlszárnyalta az 1000 követőt: 613 új követőt és csaknem 30 000 videómegtekintést szerzett.

A videó 3400 lájkot kapott. Smith 169,99 dollárt költött, ami összesen körülbelül 16 centet jelent követőnként. Videóit is 50 000 alkalommal nézték meg. Vagyis egy tele stadionnyi ember nézte a bichon frisé-t.

Meghökkentően egyszerű lenne Lance kutyából még sokkal nagyobb sztárt csinálni, 1000 helyett 10 000 követőt összegyűjteni: 1600 dollárba kerüln. Pláne, ha hajlandó lett volna az internet titkosabb zugaiba gázolni, és megkockáztatni, hogy elkerülje a TikTok algoritmusát, sokkal olcsóbban – talán 200 dollárért – simán 10 000 fölé tudná vinni.

Röviden: ne ítéljünk meg egy közösségi médiafiókot követői vagy a bejegyzései által elért megtekintések száma alapján. És ne féltékenykedjünk, ha másoknak több követője vagy nagyobb nézettsége van. Meglehet, mindez manipulált kutyaság csupán.

Borítóképünk bichon frisé-je illusztráció (Wikipédia)

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!