2022.07.27. 14:36
A YouTube lejtmenetbe fordult és leválthatják
A YouTube jósolt kudarcának okai pontosan ugyanazok, mint amiket a néhai Myspace esetében lehetett látni. És ki emlékszik már az utóbbira, ami pedig a világ egyik legsikeresebb közösségi oldala volt.

A YouTube nem igazán vonzza a fiatalabb közönséget, a Promo Research legújabb jelentése szerint már nem a legnépszerűbb közösségi média platform a tizenévesek körében az Egyesült Államokban. Egy másik app kezdi betölteni a helyét. Ezeket a mennydörgő szavakat a Yard Couch-on Isaiah McCall írja.
Ami pedig a helyébe lép, az nyilván a TikTok, amely a világ leggyorsabban növekvő közösségi média platformja. Mindössze három év alatt a kínai közösségimédia-alkalmazás világszerte több mint 1 milliárd aktív felhasználót gyűjtött össze; és 2020 első negyedévében
a TikTok egyetlen negyedév alatt minden más alkalmazást lehagyva, a valaha volt legmagasabb letöltési számokat produkálta.
A YouTube-tól eltérően a kínai app közönsége soha nem látott mértékben, rendületlenül növekszik.
A YouTube nemrég arra kényszerült, hogy létrehozza „Shorts” funkcióját 60 másodperces videókkal, ezzel másolva a TikTok rövid formátumú videóit. Ami meg válaszlépésként arra késztette a TikTok-ot, hogy eddigi, villanásnyi tartalmaik mellett hosszú, akár 10 perces videókat is készíthetnek rajta.
A két platform közötti óriási különbség, hogy az egyiknek idősödő közönsége van, míg a másik a fiatalabb generációkat ragadja meg.
Mi is történt anno a Myspace-szel?
A Myspace-en a bukása előtt már csak hírességek és Fortune 500-as cégek hirdetései és tartalmai jelentek meg a független művészeké helyett, akik valaha naggyá tették. Nem ismerős?
Ez akkor lehetővé tette a Facebook számára, hogy leverje a MySpace-t a talapzatáról, mivel kevesebb hirdetést és sokkal letisztultabb felhasználói felületet nyújtott. Ugyanez történik most Isaiah McCall szerint a YouTube-bal is.
A platform vállalati pusztaság lett tele hirdetésekkel, kattintásra optimalizált tartalmakkal, termékelhelyezésekkel, és régen előnyben részesíti a hírességek által kreált tartalmakat a független felhasználókéval szemben.
Aranykorában a YouTube-on a kreativitás, az izgalom és a viralitás uralkodott; bárki nagyot ugorhatott rajta egyetlen vírusvideóval. Ez manapság nem így van. Az új alkotók a TikTokra távoznak.
– állítja Moon, független újságíró.
2022-ben könnyebb sikeres tartalomkészítővé válni a TikTokon, mint a YouTube-on. A YouTube már nem szereti az alulról építkező undergroundot, inkább olyan embereknek ad terepet – és pénzt –, akik ismert előadók, zenészek vagy hírességek. Aki nem ebbe a csapatba tartozik, annak nehéz karriert csinálni.
A zenei videók háborúja
A YouTube 10 legnézettebb produkciója kivétel nélkül sikeres zenei videó. A TikTok viszont a saját platformján keresztül népszerűsített dalokra koncentrál: ha egyszer elkezdi felfalni a zenei videópiacot, az óriási csapás lesz a YouTube-ra nézve.
Nyilvánvaló McCall szerint, hogy a YouTube elfogult bizonyos alkotókkal és témákkal szemben. És ez nem jelenti azt, hogy a TikToknak ne lennének saját korlátai – például nem kritizálhatja a Kínai Kommunista Pártot. De nagyobb baj, hogy a YouTube egyértelműen előnyben részesíti a nagyvállalati érdekeket a független alkotókkal szemben.
Ezen a ponton sokak szerint már trösztellenes törvényekre lenne szükség a Facebook, a Google és a YouTube darabokra szedéséhez. Hiszen az említett közösségi platformok ma már szinte közüzemi szolgáltatások, és igazán nem jó ötlet néhány ember kezében hagyni őket.
McCall azt írja, ha a kormány okos lenne, szétkapnák őket, mint a régi olaj- és telefonmonopóliumokat. Hiszen versenyre van szükség, miközben ezeket a platformokat láthatóan politikai eszközként (is) használják.
Nehéz szeretni a néha lehangolóan bugyutácska TikTokot és arra gondolni, hogy egy napon a YouTube helyébe lép. De nagyon úgy néz ki.
Borítóképünk illusztráció (Shutterstock)