15 éves a közösségi oldal

2019.02.05. 11:49

Akárhogy is, de 2,3 milliárd ember van jelen a Facebookon

Mást sem lehetett az elmúlt évben olvasni a közösségi oldalról, mint botrányokat. Jöttek a Cambridge Analytica balhéi, az orosz botok, a tömegesen kiszivárgott személyes adatok hírei. És mégis gyarapodik.

Tizenöt esztendeje, hogy 2004. február 4-én, egy tizenkilenc éves Harvard-hallgató, bizonyos Mark Zuckerberg néhány osztálytársával együtt elindította a Thefacebook nevű egyszerű weboldalt.

Előzménye a Facemash volt, amihez Zuckerberg feltörte az egyetem szerverét, s kirakta a hallgatók képeit, hogy lehessen szavazni, ki szexi az egyetemen és ki nem… Ezt a Harvard letiltotta, ezért következett a Thefacebook, amin már minden feliratkozott hallgatóról adatlap szerepelt.

Hogyan fogalmazott akkor az ifjú Mark?

„A Thefacebook online címtár, amely összeköti a hallgatókat a hálózatokon”.

Az akkori weboldal üdvözölte látogatóit, elmagyarázva, hogy „itt kereshetnek másokat az iskolában, megtudják, kik vannak az osztályokban (your classes – így!), nézzék meg, kik a barátaik barátai…”

Mark a Thefacebookon

Az oldal gyorsan kilépett a Harvard falai közül, eljutott más főiskolákra, majd középiskolákba.

Nulláról 2,3 milliárd regisztráltra 15 év alatt

2004 végére a Thefacebooknak több mint egymillió regisztrált felhasználója volt, és a mögötte lévő cég a Szilícium-völgybe költözött.

Következő lépésben, 2005-ben megváltoztatta a nevét „Facebook”-ra, s 2006 őszén nyílt meg a nagyközönségnek.

Az ifjú Zuckerberg már a Facebookon

Elmaradtak a barátok, kiszorítódtak az alapítótársak, Mark Zuckerberg maradt egyeduralkodónak a cégen belül.

Mit is jelent a 2,3 milliárd regisztráció?

Bolygónkon ma 7,6 milliárd ember él. 4,2 milliárd internet-felhasználó van, s közülük 2,3 milliárdan vannak a Facebookon.

A Statista grafikonja mutatja, hogy bővült másfél évtized alatt a tábor.

Infographic: Facebook: From Zero to 2.3 Billion in 15 Years | Statista

A nagyratörő és gátlástalan tinédzser kollégiumi szobában szőtt álma talán túlzottan is valóra vált.

Sokak szerint nem is Facebooknak, hanem „mirrorface”-nak, azaz mondjuk tükörarcnak kellene hívni. Hiszen regisztráltjai csakis saját maguk kedveltjeinek posztjait olvassák, képeit, videóit látják, s így egyfajta ízlés- és véleménybuborékba zárva csakis önmaguk véleményének a sokszoros tükröződését vélhetik valóságnak.

A Facebook a világ számos táján, kevéssé tájékozott felhasználóinak gyakorlatilag úgy általában az internetet, sőt, a híreket jelenti. Jó és félresikerült kezdeményezésekkel, vaskos prüdériával, cuki állatos videókkal és kőkemény üzleti nyomulással.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!