múltidéző

2021.07.03. 15:40

Hittanból akár megbukni is lehetett az 50-es években

A hitélet, a hittan tanítása koroktól függetlenül mindig fontos szerepet játszott az emberek életében. Kládek László, a Magyar Nemzeti Levéltár Komárom-Esztergom Megyei Levéltára munkatársának gyűjtése a hitéleti oktatás elmúlt évtizedekben tapasztalt alakulásáról szól.

Sugár Gabi

Az elsőáldozás előtt rendszeresen kellett hittanra járni a gyerekeknek

Forrás: Fortepan / Urbán Tamás

A hittan, azaz a hit, a vallási igazságok oktatása egyidős a középkor elején kialakult európai iskolarendszerrel. Tankönyveik a katekizmusok (a szó a görög katekhein, „visszhangozni” igére vezethető vissza), amelyek logikus, egymásra épülő kérdések és feleletek formájában tárták a tanulók elé a hit­igazságokat.

A többszintű, egyre inkább világi fenntartású iskolarendszerben is természetes módon jelen volt és van a hitoktatás. A hittan, a hit- és erkölcstan az órarend szerves része. Még bukni is lehetett ebből a tárgyból: az 1946–1947-es tanévben a Komáromi Állami Koedukált Gimnázium egyik ötödéves tanulóját „javító vizsgálatra” utasította a szigorú hitoktató.

Az úgynevezett vasárnapi iskolákat a protestáns felekezetek hozták létre Angliában a 18. század végén, és kezdetben a szegény gyermekek alapfokú oktatását, majd hitoktatását szolgálta. Tanítóik önkéntes, nem egyházi személyek voltak, akik a Bibliából kiindulva írást, olvasást és alapvető bibliai ismereteket tanítottak.

A különféle jellegű iskolákban a hittant a tanulók vallása szerinti papok, lelkészek oktatták. A tatai piarista gimnázium katolikus tanulói reggelenként szentmisén is részt vettek. Nem csak katolikus gyerekek jártak, „a más vallásfelekezethez tartozó gymnasiumi tanulók saját vallásuk lelkészeitől nyertek hitoktatást”.

Az elsőáldozás előtt rendszeresen kellett hittanra járni a gyerekeknek
Fotó: Fortepan / Urbán Tamás

A komáromi Szent Benedek-rendi gimnázium 1908-as évkönyve szerint az iskola növendékei vallástani tanterv szerint haladtak. A keresztény katolikus hitről, a parancsolatokról, a szentségekről, szentelményekről és imádságról is tanultak. Minden iskolatípusban volt hitoktatás, még az 1946-ban alapított Tatabányai Állami Gimnáziumban is.

Ez a rendszer 1949-ig állt fenn, amikor törvényerejű rendelettel szüntették meg a kötelező, és vezették be a választható hitoktatást. Ettől kezdve a hitoktatásra jelentkezők létszámáról szeptember 15-ig minden évben jelentést kellett küldeni a városi, járási tanácsok művelődési osztályának, amely azt a megyei egyházügyi titkárnak továbbította. A hitoktatói megbízásokat az egyházmegyei hatóság javaslata alapján a megyei tanács végrehajtó bizottsága adta ki. A hittanórákat csak az utolsó tanítási óra után lehetett megtartani. Nem lehetett osztályozni, és a mulasztásokat sem lehetett számonkérni.

A hitoktatás másik formája a templomi katekézis, amely időnként az elsőáldozás vagy a bérmálást megelőző oktatás is volt. Mivel a középiskolába járó tanulók iskoláiban fakultatív hittan sem volt, így számukra ez a forma volt az egyetlen ilyen irányú lehetőség. 1966-ban az esztergom-vízivárosi plébánia által szervezett katekézisen két csoportban 30-30 fő 14 éven felüli fiatal vett részt, míg Kisbéren szintén 30 fős ministránsképző oktatás zajlott. Lázár András egyházügyi tanácsos ezzel kapcsolatos jelentését úgy zárta, hogy „már menet közben” megtette a „szükséges intézkedéseket az érdekelt lelkészek felé”.

A hittanra való beiratkozás megakadályozása még az 1960-as években is szokás volt. Egy feljelentés szerint Dunaalmáson a két katolikus pap „házi és utcai agitációt” folytatott a beiratkozás érdekében.

Gyakori volt a plébánosok megrágalmazása testi fenyítés alkalmazásával. Mogyorósbányán például azzal vádolták a hitoktató papot, hogy bántalmazza a gyerekeket. A bővebb vizsgálat kiderítette, hogy az esetleg rendetlenkedő vagy a kérdésekre nem válaszoló gyerek kaphatott egy-egy legyintést vagy barackot a fejére. Akkor, 1968-ban még más idők jártak, s a kor pedagógusai is megengedhettek maguknak ilyen kilengéseket.

Az iskolaigazgatók jelentéseikben elégedetten nyugtázták, ha a hittanra beiratkozott gyerekek nem vettek részt a foglalkozásokon. Csépen az 1968/1969-es tanévben például csak a hittanórák 40 százalékát tudta megtartani a pap a tanulók távolmaradása miatt. A direkt és indirekt úton beszerzett információk szerint ennek oka az órák „unalmas és színtelen” volta.

Egy 1970. júniusi összesítés szerint Komárom megye 37.197 általános iskolai tanulójából 4892-en (13,1 százalék) jelentkezett hittanra. Túlnyomó részük a dorogi, komáromi, tatai járás községeiben éltek, a városok 16.564 általános iskolásából mindössze 150-en jelentkeztek, ezen belül Oroszlányon senki sem.

Az 1970-es szöveges jelentés örömmel állapította meg a hittanra jelentkezettek számának csökkenését. Viszont az Ászáron, Császáron és Csémpusztán tapasztalt növekedést a „társadalmi szervek nemtörődömségével” és „egyes helyi vezetők vallásosságával” magyarázta az illetékes.

A fentiek az elmúlt évtizedek gyakran emlegetett jelenségére, a kettős nevelésre utalnak. Ennek fogalmába „eredetileg a család vallásos befolyása és a tudományos alapokon nyugvó iskolai nevelés összeütközéséből eredő veszélyek tartoztak”.

A hitéletnek, a hitnek mindig központi helye volt a családok életében. A mai fiatalok közül ismét egyre többen vesznek részt a hittanórákon.

Ellenezték

Az 1940-es évek végétől az iskolák igazgatójának és pedagógusainak tapintatán vagy „tapintatlanságán” múlott, hogy gördítenek-e akadályt a hittanra való beiratkozás elé. A felsőbb szervek, a városi, járási, megyei tanácsok művelődési osztályai, a megyei egyházügyi megbízottak és a helyi és pártszervezetek elvárták az iskolák pedagógusaitól, hogy a szülők lebeszélésével, néha pedig zsarolásával csökkentsék a hittanra járó gyerekek számát. 1957-ben a tatabányai Táncsics Mihály Általános Iskola igazgatójának gyakorlata ellen tiltakozott a hitoktató: az igazgató nem értesítette az oktatót az engedély megérkezéséről, az órarend önkényes megváltoztatásával nehezítette a hittanra járást, sőt még a beiratkozott gyerekek oktatáson való részvételét is akadályozta. A dunaalmási református lelkész 1968-ban tett panaszt az általános iskolai igazgató kijelentéseiről. E szerint az igazgató a hittanbeíratás után a párt politikáját teljesen eltorzító dolgokat mondott, s azt hangoztatta: a szakszervezet éreztetni fogja a szülővel a beíratás hátrányait.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!