A csolnoki tini elmondja, milyen a mozgássérültek élete

2016. január 11. 16:31 N.Zs.

Trexler Erik egy teljesen átlagos csolnoki, 17 éves középiskolás diák. Iskolába jár, barátaival lóg és épp vezetni tanul. Abban különbözik társaitól, hogy mozgássérült. És fiatal kora ellenére felismerte, hogy az ő és sorstársai problémáiról beszélni kell.

Mik ezek?

X
A sorban látható gombokkal a webes közösségi hálózatokon - Facebook - fejezheted ki egy kattintással tetszésedet vagy
oszthatod meg a cikkel kapcsolatos véleményedet ismerőseiddel.

"Tetszik" / "Like" gomb. Ezzel a gombbal a Facebookon fejezheted ki tetszésedet a cikkel kapcsolatban - üzenőfaladon
egyszerűen csak annyi jelenik meg, hogy kedveled ezt a cikket. Ha most éppen be vagy jelentkezve a Facebookra, akkor azt is
látod, hogy ismerőseid közül valakinek tetszett-e már ez az írás. Ha nem vagy bejelentkezve, a gomb megnyomása után ezt
egyszerűen megteheted. (Ez a gomb tényleg csak egy szimpla tetszésnyilvánítás - ha a cikkel kapcsolatban egyből véleményt is
megosztanál, akkor használd a cikk alatti szürke hátterű sorban található "Facebook" feliratot.)

A felugró ablakban beírhatod véleményedet is, és ha épp nem vagy bejelentkezve, egyben azt is megteheted.

Két évvel ezelőtt úgy döntött, hogy fiataloknak fog előadásokat tartani a mozgássérültek mindennapjairól. Azóta egyre több felkérést kap és a TV2 műsorán futó díjnyertes, Süss fel nap! című társadalmi felelősségvállalási programján különdíjat is kapott.



– Honnan jött az ötlet, hogy elindítod az előadássorozatod?
– Két évvel ezelőtt megkeresett az általános iskolai osztályfőnököm, hogy lesz az iskolában egy egészségnap és mozgássérült érzékenyítő óra is. Erre a napra meghívtak több mozgáskorlátozott előadót és felmerült az ötlet, hogy akár én is mesélhetnék a gyerekeknek. Lementem meghallgatni az első előadást, utána a második alatt egy kis bátorságot gyűjtöttem és mikor a harmadik csoport jött be, akkor már én is meséltem egy-két dolgot magamról. Az előadás végén a gyerekek rengeteg kérdést tettek fel. Ekkor döbbentem rá, hogy tulajdonképpen erre mekkora igény van. A következő évben már önállóan beszéltem nekik. De a kérdésre visszatérve, tulajdonképpen az általános iskolai osztályfőnökömnek köszönhetem, hogy elindultam ezen a pályán.

– Főként csak gyerekeknek tartasz előadásokat?
– Nem feltétlenül. A célközönség tulajdonképpen nincs meghatározva. Egyszerűen eddig így alakult. Könnyebben tudok a kortársaimmal beszélgetni, de az előadás mindenkinek hasznos lehet. Elsősorban 11-12 éves kor felett szoktam javasolni a részvételt.

– Miben tudsz például a gyerekeknek segíteni? Miről szól egy-egy előadásod? Mit tanulhatnak belőle?
– Minden alkalommal olyan szempontok alapján állítom össze az előadást, olyan témákat választok, ami tudom, hogy érdekli őket. Olyan kérdésekre próbálok meg választ adni, amelyeket előtte már feltettek nekem. Így nem lőhetek nagyon mellé. A leggyakoribb kérdés a „mi történt veled, mitől vagy mozgássérült?”. Ezt mindig elmesélem, mert érdekli az embereket. Emellett az előadásokban választ kapnak arra is, hogy mitől lehet még valaki mozgássérült, vagy, hogy hogyan tudnak egy hasonló sorsú embernek segíteni. Sokan például nem tudják, hogy hogyan szólítsák meg, hogyan próbáljanak meg segítséget nyújtani anélkül, hogy megbántanák az illetőt. Egyébként az előadásnak van interaktív része is, amikor kipróbálhatják a kerekesszéket és szoktam készíteni nekik szituációs feladatokat is.

– Mi motivál? Miért tartod fontosnak, hogy az emberek megismerjék a mozgássérültek mindennapi problémáit?
– Szeretnék valamit tenni azért, hogy az emberek nyitottabbak és elfogadóbbak legyenek a mozgássérültekkel. A gyerekeket is ezért céloztam meg, mert talán a felnövekvő generációt még lehetne formálni. Nagyon sok pozitív visszajelzést kapok és ez óriási erőt ad. Emellett fontos, hogy az emberek tudják, hogy milyen nehéz valójában egy mozgáskorlátozott élete. Nem olyan egyszerű, mint amilyennek sokan látják. Például nekem is mondták már, hogy milyen jó nekem, irigyelnek, amiért nem kell testnevelés órára járnom. Csak abba nem gondolnak bele, hogy miért nem kell, és lehet, nem olyan jó nekem. Nem tudják, hogy mennyi nehézséggel kell megküzdenem nap mint nap, amit például egy ép ember észre sem vesz.

– Már túl vagy nagyon sok előadáson. Hogyan látod, mennyire tájékozottak a gyerekek ebben a témában? Mennyire érzékenyek szociálisan? Tudják például, hogy hogyan lehet segíteni?
– Szerintem egyre nyitottabbak. Bár sok mindent nem tudnak, ez azért a kérdésekből kiderül. De pont ezért vagyok ott, hogy elmagyarázzak mindent. Viszont az biztos, hogy megérinti őket egy-egy történet, láttam már könnyeket a gyerekek szemében. Sokszor még az előadás után is odajönnek hozzám feltenni néhány kérdést. Többen köszönték már meg, hogy elmondtam nekik a történetem, támpontot adtam nekik abban, miként közeledjenek egy mozgássérült felé. Voltak, akik azt mondták, hogy eddig is szívesen segítettek volna, de nem tudták, hogyan szólítsanak meg valakit és miben tudnának segíteni.

 „Nem kellene eljátszania, hogy mozgássérült”
 
Trexler Erik elmondta azt is: egyre több fiatal megy oda hozzá, ha segítségre szorul, de vannak olyanok is, akik kételkednek.
– Szerencsére rengeteg pozitív visszajelzést kapok az emberektől. Sokszor, amikor megyek be egy-egy általános iskolába, már szaladnak elém a gyerekek és nyitják nekem az ajtót. Ezek nagyon jólesnek. Azt vettem észre, hogy van változás, de még mindig van hová fejlődni a mozgássérültek elfogadásában. Az emberek érdeklődőek, kíváncsiak, segítőkészek, de nagyon sok elutasítást és beszólást is kapok. Egyszer egy hölgy előre engedett a sorban, hogy ne kelljen sokáig ott állnom és mögüle hallottam a hozzászólást: „nem kellene eljátszania, hogy mozgássérült, csak azért, hogy előrébb jusson.” Ezek nyilván rosszul esnek az embernek. Azt már, hogy idegen helyen megbámulnak, már fel sem veszem. Bízom benne, hogy az előadásaimmal formálni tudom majd valamennyire az emberek hozzáállását.

Ajánlott cikkek

A cikk küldése e-mailben

X
Cikk címe:
A csolnoki tini elmondja, milyen a mozgássérültek élete

Biztonsági kód
A fenti képen látható ellenőrzőkód:

*-al jelzett mezők kitöltése kötelező!

Cikk megosztása a közösségi portálokon

X
Ország, világ, gazdaság

Rp. úszó-vb: Hosszú Katinka a hatodik arany mellé ezüstöt is nyert

Rp. úszó-vb: Hosszú Katinka a hatodik arany mellé ezüstöt is nyert

Verrasztó Dávid bronzérmesként zárt 400 méter vegyesen.

Vasárnapi sportműsor: topligák, magyar–román a kézi Eb-n

NB II-es rangadó • Torino–Juventus • Man. United–Tottenham • Klub-vb • NFL.

Törökország: pokolgép robbant a Besiktas stadionjánál

Bajnoki meccs után történt a terrortámadás, a hírek szerint a rendőrség volt a célpont.

La Liga: őrült meccs – Ramos ráadásban szerzett gólja döntött

La Liga: őrült meccs – Ramos ráadásban szerzett gólja döntött

A BBC nélkül felálló madridiak nyerőembere ismét a csapatkapitány volt.

NB I: kétezres átlag az utolsó őszi fordulóban – nézőszámok

A meglévő adatok szerint a 19. körben 11 579-en tekintették meg a bajnoki mérkőzéseket a helyszínen.

Igazságos iksz a Haladással, az élen telel a Videoton

Sopronban Scsepovics góljával szerzett vezetést a Vidi, Gaál azonban pontot mentett Halinak.

Előző
  • Kos
  • Bika
  • Ikrek
  • Rák
  • Oroszlán
  • Szűz
  • Mérleg
  • Skorpió
  • Nyilas
  • Bak
  • Vízöntő
  • Halak
Következő

Mai horoszkóp

  • A barátság és a munkája során számos kapcsolatot köt. Sikersorozat következik életében. Szívügyek terén boldog, s bizakodó lehet.
Kos Bika Ikrek Rák Oroszlán Szűz
Mérleg Skorpió Nyilas Bak Vízöntő Halak
Megyei Piactér