Sport

2016.11.24. 18:00

Ha már szánkózni úgysem tudunk télen, legalább bringázzunk!

A télhez közeledve a kerékpározás már nem tartozik a legnépszerűbb programok közé, a hűvös idő ellenére mégis sokan döntenek a bicikli mellett. Egy új felmérés szerint 22 százalékra nőtt azok aránya, akik számára a kétkerekű a leggyakrabban használt közlekedési eszköz. Elmondjuk, mire figyeljen, ha ön is egész évben szívesen kerékpározik!

Csernyik Zsombor

Az Európai Unió megbízásából készített Eurobarometer közvélemény-kutatás adatai alapján Magyarország a kontinens harmadik helyén áll kerékpárhasználat tekintetében, hazánkat csak Hollandia és Dánia előzi meg. Az elmúlt években 22 százalékra nőtt azok aránya, akik a biciklit nevezték meg a leggyakrabban használt közlekedési eszközüknek. Ezzel párhuzamosan a felmérés szerint Magyarország a nyolcadik helyen áll az EU tagállamai között a kerékpáros közlekedésbiztonság tekintetében.

Mondanunk sem kell, a biciklis közlekedés nem nevezhető veszélytelennek. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai azt mutatják, hogy 2015-ben összesen 644-en haltak meg hazánkban közlekedési balesetben, közülük 83-an kerékpárbalesetben vesztették életüket. Emellett 3266 biciklista sérült meg valamilyen egyéb balesetben, 1095-en súlyosan.

A megyei rendőr-főkapitányság szerint az őszi-téli időszak teljesen más közlekedési formát, magatartást igényel, mint azt nyáron megszokhattunk. A megváltozott közlekedési feltételek próbára teszik a gépjárművezetők mellett a gyalogosok és kerékpárosok mindennapjait is. Ilyenkor kiemelt szerepet kap a láthatóság kérdése. Fontos tudnunk, hogy kerékpárosként (és gyalogosként is) lakott területen kívüli úttesten, leállósávon, útpadkán éjszaka vagy korlátozott látási viszonyok között csak láthatósági mellényt, illetve valamilyen láthatósági ruhát viselve tartózkodhatunk. Bár lakott területen belül ez nem kötelező, mégis ajánlott. Fényvisszaverő anyagokkal felszerelt ruházattal és járművel közlekedve láthatóságunkat a sokszorosára növelhetjük.

Biciklistaként a közlekedési szabályok betartásával, az előírásoknak megfelelően felszerelt kerékpárral (első, hátsó világítás, küllőprizma, csengő, első és hátsó fék, hátul egy piros színű, de nem háromszög alakú prizma) és fokozott óvatossággal közlekedve tehetünk legtöbbet a balesetek elkerülése érdekében. A téli hónapokhoz közeledve azonban nem csak a két keréken közlekedők vannak nagyobb veszélynek kitéve. Erre az időszakra országos szinten jellemző, hogy több gyalogost ütnek el, melynek fő oka: a járókelők egy része nem veszi figyelembe a megváltozott útviszonyokat. Az balesetet szenvedett gyalogosok fejében gyakran meg sem fordul, hogy a nedves, csúszós utakon a járművek féktávolsága jelentősen megnő. Mindig legyünk körültekintőek, ha lehet, várjuk meg, amíg az autó elhalad.

A kerékpáros biztonságról Szabó Leventével

Szabó Levente, az egyik tatabányai kerékpár szaküzlet és szerviz tulajdonosa szerint a biztonságunkat az is befolyásolhatja, hogy tisztában vagyunk-e vele, a különböző terepeknek milyen szerkezettel érdemes nekivágnunk.

– Az emberek többsége városban, aszfalton, murván vagy zúzottkő utakon kerékpározik. Viszonylag kevesen vannak, akik extrémebb terepekre keresnek kétkerekűt. A kényelmes és könnyen tekerhető bicikliket részesítik előnyben, ami gyorsan halad, és keveset kell tekerni. A legtöbben ezért trekking vagy sport cross kerékpár mellett döntenek – mondta a szakember. – Baleset-megelőzés céljából a tökéletesen működő világítást tartom fontosnak, továbbá az utak csúszóssága miatt a jó állapotú abroncsokat. Kevesen tudják, és csak az esés után tudatosul a biciklistákban, hogy a fehér, illetve piros útfelfestések nedves időben kellemetlen meglepetéseket okozhatnak. A nappali közlekedéshez is ajánlott láthatósági mellényt használnunk, csak nyerhetünk vele – tette hozzá Szabó Levente.

– Az emberek többsége városban, aszfalton, murván vagy zúzottkő utakon kerékpározik. Viszonylag kevesen vannak, akik extrémebb terepekre keresnek kétkerekűt. A kényelmes és könnyen tekerhető bicikliket részesítik előnyben, ami gyorsan halad, és keveset kell tekerni. A legtöbben ezért trekking vagy sport cross kerékpár mellett döntenek – mondta a szakember. – Baleset-megelőzés céljából a tökéletesen működő világítást tartom fontosnak, továbbá az utak csúszóssága miatt a jó állapotú abroncsokat. Kevesen tudják, és csak az esés után tudatosul a biciklistákban, hogy a fehér, illetve piros útfelfestések nedves időben kellemetlen meglepetéseket okozhatnak. A nappali közlekedéshez is ajánlott láthatósági mellényt használnunk, csak nyerhetünk vele – tette hozzá Szabó Levente. -->

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!